Security

Magyar_Posta.jpg
Forrás: Magyar Posta

A húsvéti bevásárlást is kihasználják a kiberbűnözők

Az online vásárlások, megrendelések jelentősen felfutottak a járványhelyzet miatt, a húsvéti készülődéssel járó nagybevásárlás pedig még aktívabbá tette a kiberbűnözőket. Március elején jelent meg először az az adathalász e-mail, ami a Magyar Posta arculati elemeit felhasználva csapja be a felhasználókat. A jó minőségben elkészített, és a napokban újra terjedő levél egy hamis online terminálon keresztül veszi rá a gyanútlan felhasználókat bankkártya-adataik megadására. Bánszki Zsolt, a 4iG IT-biztonsági üzletágának igazgatója szerint az adathalász levelek az alacsony védelemmel ellátott céges postafiókokban terjednek leginkább.


A járványhelyzet és a húsvét miatt sokan online boltokban szerzik be a készülődéshez szükséges hozzávalókat. A mostani forgalmas időszakban végrehajtott adathalász támadásoknak egyre többen esnek áldozatul, igaz a bűnözők is egyre kifinomultabbak. „A Magyar Posta nevével visszaélő levél a bankkártyák adatait próbálja megszerezni. Az arculat, és a tökéletes magyar nyelvű szövegezés mellett a levél pontos értéket, postai csomagszámot tartalmazott. Így alkalmas volt arra, hogy sokakat megtévesszen”, hívta fel a figyelmet Bánszki Zsolt, a 4iG biztonsági üzletágának igazgatója. A szakember szerint a hazai vállalatoknak az elmúlt egy évben jelentősen megnövekedtek a biztonsági kockázatai, a céges telefonok és notebookok, email-címek kitettsége nagyon magassá vált. A dolgozók ugyanis gyakran ezeket az eszközöket és céges levelezési címüket használják az online vásárlásoknál is. A megfelelő védelemmel nem rendelkező vállalatok pedig később könnyen válhatnak maguk is áldozattá.

A 4iG szakértője ugyanakkor optimista: „Kiemelten fontos a munkatársak folyamatos képzése, de a technológiai fejlesztésekről sem szabad elfeledkezni. A nagyobb cégek számára elérhető hardveres és szoftveres megoldások alkalmazása mellett, a már viszonylag kis befektetéssel igénybe vehető védelmi szolgáltatások a kis- és közepes vállalatok részére is kielégítő védelmet nyújtanak az adathalászat ellen. Az edukáció, valamint a technológiai megoldások együttes alkalmazása a megfelelő stratégia a támadások elleni hatékony védekezéshez, az egyéni és vállalati károk mérsékléséhez”, fogalmazott.

Bánszki Zsolt szerint az online rendelések és szolgáltatások igénybevétele egyre inkább a hétköznapjaink részévé válik. Ezért a cégeknek a jövőben is érdemes kiemelten foglalkozniuk a csalások elleni védekezés lehetőségével.