Cégvilág

dolgozo_maszkban.jpg
Forrás: stpetecatalyst.com
Elégedettek a magyar IT-munkaadók – és a munkavállalók is

A koronavírus-válság kezelése IT-területen

Nemrég a Magyarországi Vezető Informatikusok Szövetsége (VISZ) felmérte az IT-szektor vezetői és munkavállalói körében a járványhelyzet kezeléséről kialakult képet. Előbbiek 91, utóbbiak mintegy 75 százaléka nyilatkozott pozitívan. 

A felmérésről
A Magyarországi Vezető Informatikusok Szövetsége és az IFUA Horváth & Partners idén április-májusban a vezetők, május-júniusban a munkavállalók körében végzett felmérést arról, hogy a vállalatok IT-területe hogyan kezelte a koronavírus-válságot. Tíznél több iparágból 78 informatikai vezető töltötte ki a felmérést, a kitöltők fele ezernél több embert foglalkoztató nagyvállalatnál dolgozik. Emellett tizenhat iparágból 159 informatikai munkavállaló töltötte ki a kérdőívet. A résztvevők 45 százaléka ezernél több embert foglalkoztató nagyvállalatnál dolgozik.

A vezetői felmérésben résztvevő szervezetek közel 40 százalékánál mindenki otthonról kezdett dolgozni, s további 30 százaléknál a dolgozók több mint fele váltott home office-ra. A működés átszervezésében is nagyon gyorsak voltak a vállalatok: kétharmaduk már túl van azon, hogy az új körülmények között stabilizálja működését, s most új működési modellt alakít ki

A válaszadók több mint kétharmada arra számít, hogy vállalatának árbevétele csökkenni fog. Mégis, több mint 40 százalék tervezi az IT-költségvetés bővítését. A részletek azt mutatják, hogy a koronavírus-válság nagy változásokat hoz az IT munkájában, s ezek között vannak pozitívak és negatívak is. A vállalatok 22 százalékánál indulnak új IT-projektek, miközben 16 százalékánál szelektív módon leállítanak projekteket. 17 százaléknál rendeltek el létszámstopot, de 13 százaléknál bővítik az informatikai területet.

Az 5 leggyakoribb azonnali válságintézkedés

rendes szabadságok kötelező kiadása,

költségkeretek leállítása és projektek megvágása,

létszámstop,

csökkentett munkaidő és bér,

fizetéscsökkentés minden (vezető és beosztott) munkatársnál.

A vállalati IT-területek jól kezelték a koronavírus-válságot – vélekednek a cégeknél nem vezetőként dolgozó informatikai szakemberek. Ahol volt távmunka, ott sok erőforrás az otthoni munkavégzés támogatására ment el, gépeket vittek át a munkatársak lakására, hirtelen kellett konferenciaszoftvereket bevezetni, titkosított csatornákat használtak stb.

Ezt is figyelembe véve különösen szép siker, hogy az IT-munkavállalók több mint háromnegyede szerint cégük jól kezelte a válságot. Sőt, 36 százalékuk szerint nem egyszerűen „jól”, hanem „kiválóan”, 39 százalék szerint pedig „nagyon jól”. Mindössze 9 százalék gondolta, hogy jobban is lehetett volna. Az IT és a többi szervezet viszonya is jól alakult a válságban: a válaszolók 65 százaléka szerint pozitív irányba változott, csak 25 százalék szerint nem változott.

A dolgozói felmérésében résztvevő cégek 79 százaléka szinte teljesen átállt távmunkára, s a válaszolók 87 százaléka szerint ez nagyon jól sikerült. A válság alatt a munkatársak felé irányuló céges kommunikációt 72 százalék nagyon jónak, 19 százalék „inkább jónak” tartotta. A vállalatok 67 százaléka hetente kommunikált a dolgozókkal, s 63 százaléknál legalább egyszer volt hangulatfelmérés a járványidőszakban.

A munkavállalók elégedettek voltak az intézkedések emberi oldalával is: a válaszadók 89 százaléka tartotta humánusnak, 7 százaléka pedig semlegesnek a meghozott döntéseket. Mindössze 5 százalék várt volna humánusabb megoldásokat.