Road

28_1.jpg
Forrás: ITB
Hét fontos kkv-trend 2020-ra

Új év, új irányzatok, régi cél: versenyelőny a technológia által

A tavalyi év divatjai még letűnőben sincsenek, de már új trónfosztók jelentkeznek a 2020-as évre, amelyek a technológia elsöprő erejének előrevetítésén túl királyi hatalommal ruházzák fel a fogyasztókat. Nem mehetnek el a felkészült vállalkozások e trendek mellett, hiszen manapság az az egyetlen módja annak, hogy játékban maradjanak, hogy egy lépéssel az ellenfeleik előtt járnak.

Kezdjük egy kézenfekvővel: minden egyes vásárló egy önálló individuum, akinek személyre szabott vásárlói élményt kell nyújtani. Jó példa erre az Amazon, ahol az oldalt böngészve egyből azok a termékek jelennek meg, amelyekhez hasonlót korábban már vásárolt az illető. Ez azt sugallja a vásárlónak, hogy figyelnek az igényeire.

A Gartner szerint 2020-ra az okos perszonalizációs motorok bevezetése, amelyek felismerik az ügyfelek szándékát, mintegy 15 százalékkal növelhetik a profitot termelhetnek. Ugyanis azok a cégek fognak érvényesülni, amelyek ismerik a vásárlót, tudják mire vágyik, és a teljes termékpaletta bemutatása helyett, lecsökkentve a zavaró tényezőket pontosan azt nyújtják számukra, amire szükségük van.

 

#2 Együttműködő szerepben az MI

Sokkal magasabb vásárlói elégedettséggel zárul az a panaszkezelés, ügyintézés, ahol a vonal (képernyő) másik felén nem egy robottal találkozik az ember. Legyen szó egy késő repülőjáratról vagy egy ki nem szállított ételről, minden esetben szerencsésebb, ha nem robot vagy chatbot fogadja az embert.

Ami a mesterséges intelligencia alkalmazását illeti, bele lehet vonni a panaszkezelése, az ügyfélszolgálati feldatokba, de csak olyan szinten, hogy csak a leggyakrabban ismételt kérdésekre adjon választ, már ezzel is nagy terhet vesz le az emberi munkaerőről. S noha az MI ilyen jellegű alkalmazását a nagyvállalatokkal azonosítják, idén komoly szerepet jósolnak neki a kisvállalkozások üzletfejlesztésében is, főként a vásárlóiélmény-javítás co-worker szerepében.

 

#3 Szent igévé váló vásárlói értékelések

A vásárlói értékelések így is szignifikáns szerepet játszanak abban, hogy egy adott terméket megvásárolnak-e vagy sem. Sőt, mit több a Fan & Fuel kutatása szerint a vásárlók 92 százaléka megingott egy termék kosárba helyezésekor, ha nem talált hozzá kapcsolódó értékelést. Egy százak által négycsillagosra értékelt termék még akkor is sokkal vonzóbb, ha valójában nincs is szüksége rá az embernek. Nem kérdés, hogy a kisvállalkozásoknak miért fontos, ha termékeik ratingelve vannak, hiszen ezáltal fel tudják venni a versenyt a nagyobbakkal is.

 

#4 A Story letaszítja a posztokat

Az Instagramon, Snapchaten és a Facebookon is kezdi átvenni a Story-ba kitett tartalom a főszerepet. A posztok, live-ok háttérbe szorulnak, mert a brandek elsődleges kommunikációjává a 24 óra után eltűnő történetek váltak. Olyan szinten mozgósíthatók ezzel a formátummal a követők, hogy a szakértők ebben látják az idei év sikerkommunikációját.

 

#5 Az otthoni munka kora

Az infrastruktúra, az iroda költségei néhány vállalkozás számára megengedhetetlen szintre kúsznak fel. S hiába nyújt jó szolgáltatást vagy terméket az adott cég, az épületköltség és az iroda fenntartása elviszi a pénz a további profitteremtő tevékenységektől. Erre kínál jó megoldást az otthoni munka, ahol nincs szükség az iroda fenntartására. Az irodabérlésből megtakarított pénzt, pedig visszaforgathatják egy-egy ígéretes tehetség megszerzésére.

Tech számok 2020-ra

– 8 milliárd eszköz fog csatlakozni az internethez

– több mint 570 új webhely jön létre percenként

– naponta több mint 3,5 milliárd keresést végeznek a Google-on

– a videó az internetes forgalom mintegy nyolcvan százalékát teszi ki

– 500 millió tweetet küldenek el naponta

#6 A „gig economy” azaz a haknigazdaság aranykora

A startup-világ kedvelt szava azokat a cégeket fedi leginkább, mint az Uber vagy az Airbnb: azokat, amelyek olyan digitális piactéren működnek, ahol a fizetés és az értékelés is applikáción át történik. A „gig economy” szereplői amolyan „haknimunkából” szerzik a bevételük bizonyos vagy teljes részét: jól meghatározott, kisebb feladatokra szerződnek (Például az Uber az adott személy szállítására A-ból B pontra, vagy az Airbnb a lakhatás biztosítására.) Az ebben a szektorban dolgozók háttere nem azonos, hiszen ahogy az esti pincérből is lehet Uber-sofőr délelőttre, úgy brókerből is lehet Airbnb-tulaj. Ezek a „haknimunkák” már most is nagyon népszerűek, sőt, a kisvállalkozások szakemberhiányát is megoldhatják.

Sok kis cég ugyanis nincs abban a helyzetben, hogy határozatlan időre vegyen fel alkalmazottakat. Különösen nehéz lehet a kisebb vállalkozások számára, hogy beazonosítsák és megszerezzék a megfelelő munkavállalókat, továbbá különleges elvárásaik és sajátos problémáik lehetnek, amelyek szakképzettséget igényelnek. Nem meglepő tehát, hogy a fő kihívás a kisvállalkozások számára az új kollégák felvétele, amit a gig economy sajátságos működése megoldhat.

 

#7 Big data for small businesses

A big data eddig csak a nagyvállalatok kiváltsága volt. Viszont az egyszerű felhasználású analitikai applikációk térnyerésének köszönhetően (amely a big data rendszerezését és felhasználását is egyszerűbbé tenné) a kisvállalkozások is képbe kerülhetnek. Minden vállalat számára fontos, hogy legyen big data stratégiája, amely átlátható, versenyképes felületet biztosít, hiszen az adattömeg önmagában semmire nem jó, ha nincs megfelelően kielemezve és megjelenítve.