Road

26_1.jpg
Forrás: ITB
Online marketingautomatizálás

„Ti mind egyéniségek vagytok!” – Názáreti Brian

Minden vállalkozás célja, hogy a közömbös emberből érdeklődő, az érdeklődőből egyszeri vásárló, az egyszeri vásárlóból pedig visszatérő vásárló legyen. Erre az online marketingautomatizálás soha nem látott lehetőségeket kínál – de csak ha okosan használják.

Számtalan módon érhetik el leendő vásárlóikat, ügyfeleiket a vállalkozások az online világban. A Facebook-hirdetések, a keresőoptimalizálás vagy az email-kampányok után az egyik új bűvszó a marketingautomatizálás. Itt nem maga a technológia a lényeg (a legtöbb marketingautomatizálási eszköz az email-kampányokat szervező megoldásokból nőtt ki), hanem az általa kínált lehetőségek – mondja Kádas Péter, a 7Digits ügynökség tulajdonosa és egyben automatizálási szakértője. A lehetőségek között pedig a legfontosabb, hogy mód nyílik az ügyfelek személyre szabott megszólítására: pontosan olyan üzeneteket és pontosan azon a csatornán lehet eljuttatni nekik, amelyek révén az érdeklődőkből minél nagyobb arányban lesznek tényleges vásárlók.

 

Megmozgatni a tölcsér alját

Nagy mennyiségben viszont nem lehet személyre szabott üzeneteket előállítani megfelelő információk és automatizált folyamatok nélkül – ezeket kínálják a marketingautomatizációs megoldások. A piacon óriási választékban állnak rendelkezésre olcsón vagy bizonyos méret alatt akár ingyen is használható eszközök. (Lásd a keretet!) Nem szabad azonban abba a hibába esni, hogy majd egy jó szoftver megold minden gondot, figyelmeztet Kádas Péter.

Eszközök kicsiknek és nagyoknak

A marketingautomatizálás globális piacának három éllovasa a Marketo, a Pardot és a Hubspot. Előbbit inkább csak a legnagyobb vállalatok használják; a Pardot a Salesforce-hoz tartozik és azzal szorosan integrálható is. Magyar nyelvű felülete és a magyar támogatás miatt közepes méretű cégeknek is jó választás lehet. A Hubspot is sokat tud, kiváló a beépített CRM-modulja, de magyar viszonylatban drága.

A következő kategóriát olyan szoftverek alkotják, mint az ActiveCampaign, a GetResponse, a Constant Contact vagy a SalesManago. Ezek már a hazai kkv-knak is megfizethetők. Az egyik legnépszerűbbnek számító Active Campaign havi díja 9 dollárnál kezdődik, de a gépi tanulással támogatott fejlett funkciókat tartalmazó verzió is megáll 129 dollárnál.

Végül a harmadik vonalat az itthon is nagyon népszerű MailChimp és a hozzá hasonló email-automatizációs megoldások jelentik. Ezek is kipróbált, sok funkcióval rendelkező szoftverek, csak nem olyan szofisztikáltak és szűkebbek a személyre szabási lehetőségeik.

Az egész történetet jóval hátrébb kell kezdeni. Először azt kell tisztázni, hogy milyen üzleti célokat akar elérni a vállalkozás, majd ehhez kell rendelni a marketingstratégiát. Utána meg lehet nézni, hogy a marketingtölcsér, a „funnel” melyik szintjén van probléma. Nem látják elegen a honlapot, nem ismerik a brandet? Ezeken a problémákon nem a marketingautomatizálás fog segíteni, hanem a hatékonyabb hirdetés, egy vonzóbb weboldal, a keresőoptimalizálás.

Van elég látogatónk, de ők nem elég elkötelezettek? Ilyenkor kell bevetni azokat a praktikákat, amelyekkel email-címeket lehet szerezni. Ezek a „leadmágnesek” számtalan formát ölthetnek: lehet hírlevél, nyereményjáték, ingyenes próbaverzió, csak regisztráció ellenében letölthető tartalom és még sok minden más. „Az a cég, amelynek van weboldala, de nem gyűjt címeket, elvesztegeti a lehetőségeit”, figyelmeztet Kádas Péter. Amikor összegyűlt megfelelő számú email-cím, akkor már élesíthető a marketingautomatizációs eszköz is.

Az azonosított felhasználónak ugyanis már nyomon követhető a tevékenysége. Látjuk, mit nézett meg a weboldalon, elolvasta-e a hírlevelet, milyen tartalmak, termékek, szolgáltatások érdeklik, vagyis miként viselkedik. Ezek ismeretében már kiválóan célzott tartalmakkal lehet őket bombázni. Nem kattintott a legutóbbi email-kampányra? Menjen egy Facebook-hirdetés! Otthagyta a kosarát vásárlás előtt? Amikor legközelebb eljön az oldalra, felugrik neki a chatablak, hogy pont arra a termékre van most 15 százalék kedvezmény. Látjuk, hogy érdeklődik egy adott téma iránt? Küldjünk neki ahhoz kapcsolódó tartalmakat mailben! – sorol néhány lehetőséget Kádas Péter.

Kádas Péter, 7Digits
Kádas Péter, 7Digits

Nem az eszköz teszi a szakembert

A lényeg, hogy a problémákból és az igényekből kiindulva, lépésről-lépésre építse fel megoldását a vállalkozás. „Nem az a fontos, hogy egyből egy csillagromboló legyen a birtokunkban, amit aztán ki sem tudunk használni. Eleinte elégedjünk meg egy kisebb rendszerrel, amit viszont folyamatosan finomítunk, fejlesztünk. Ahogy gyűlnek az információk és a tudás, úgy lehet egyre bonyolultabb dolgokba fogni”, mondja Kádas Péter.

A „sokat markol, de keveset fog” mellett több más jellemző hibát is elkövetnek a magyar vállalkozások az online marketing terén. Az egyik ilyen, hogy azt hiszik, egyszerre rendbe tudják tenni a marketingjüket. Kampányszerűen elköltenek 1-2 millió forintot – valamire, valahogyan –, de mivel nincs mögötte se stratégia, se folyamatos tevékenység, az eredmények elmaradnak. Szintén gyakori hiba, hogy beleszerelmesednek egy-egy eszközbe, technológiába, csatornába. „Pedig nem a chatbot, a Facebook vagy a keresőoptimalizálás a lényeg, hanem az, hogy ezeket összehangoltan, az ügyfélnek valós értéket teremtve használjuk”, fogalmaz a 7Digits szakértője.

Nem szabad túlkommunikálni sem. Nem attól lesz jó a marketing, hogy ugyanazt az üzenetet 17 ezer címre küldik ki, ha közülük csak 700 számára érdekes a tartalom. Pont attól lesz hatékony a kommunikáció, ha tudom, hogy ki az a 700, akinek el kell küldeni. Ha már húsz érdektelen üzenetet kapott a címzett, azt sem fogja megnézni, amelyben az őt érdeklő tartalom van.

Végül, de nem utolsósorban, kell olyan szakember is – akár cégen belül, akár külső partnerként –, aki mind a marketinggel, mind az online marketingeszközök használatával tisztában van. Az eszközök alapfunkciói viszonylag könnyen megtanulhatók, de például a releváns tartalmak, a jó landing page-ek, a figyelmet megragadó üdvözlő emailek megírása már szakembert kíván. Ugyanígy érteni kell a marketingeszközök fejlettebb funkcióinak használatához, például annak kiderítéséhez, hogy milyen útvonalon konvertálnak a vevők. „Az analitikákban számtalan lényeges információ megtalálható, csak éppen ki kell nyerni őket, majd azokat le is kell fordítani automatizmusokra. Ha ezt valaki tényleg hatékonyan csinálja, behozhatatlan versenyelőnyre tehet szert a magyar piacon”, teszi még hozzá Kádas Péter.