Path

24_digitalliteracy_3.jpg
Forrás: ITB
Közösségi finanszírozással is lehet folytatni

Startupokkal pörgött fel a digitális oktatás

Volt olyan magyar oktatási startup, amelynek többszörösére nőtt a felhasználói tábora a koronavírus-járvány miatt, de akadt olyan vállalkozás is, amelynek az ígéretes kezdetek ellenére a véget jelentette a krízis. Az programozási ismeretekre óriási a kereslet, az online képzéssel vidéki és külföldi érdeklődők is nagyobb számban kapcsolódhattak be az ilyen tanfolyamokba.

Már a COVID-19 előtt is az egyik legnépszerűbb magyar, oktatást támogató eszköz volt a Redmenta feladatlap-készítő alkalmazás, azonban a járvány egészen elképesztő növekedést hozott. Míg előtte mintegy 220 ezer felhasználója volt a megoldásnak, addig most 800 ezer körül alakul ez a szám – tudtuk meg Visy Zoltántól, a Redmenta ügyvezető igazgatójától. Napi szinten jelenleg nagyjából 150 ezren használják a szolgáltatást, ami különösen figyelemreméltónak számít, figyelembe véve, hogy a magyar közoktatásban mintegy 1,4 millió diák és tanár érintett. 

 

Új modellel folytatják

Visy Zoltán, Redmenta
Visy Zoltán, Redmenta
„A Redmenta ismertsége a tanárok körében eddig is nagy volt, több pedagógiai tanszéken is oktatják, de sokan nehezen állnak át a digitális eszközökre, és nem volt olyan tényező, amely ezt igazán ösztönözte volna. A COVID-19 megjelenésével és a digitális oktatásra való átállással viszont mindenki váltani kényszerült, ezért nagyon sok új belépőnk lett. Amikor március 13-án este kiderült, hogy átáll az oktatás, sejtettük, hogy gond lesz, válságmegbeszélést tartottunk, mert biztosak voltunk abban, hogy az akkor használt szerverünk nem fogja bírni a terhelést. A mi megoldásunkat hétvégén a pedagógusok, hétköznap a diákok használják, ennek megfelelően alakul a látogatottság is, de március 14-én szombaton már a hétköznapi csúcs tízszeresét érte el. A hétvége során egyeztettünk a szerverszolgáltatónkkal, a RackForesttel, ők nagyon segítőkésznek bizonyultak, és rendelkezésünkre bocsátották az épp szabad, legnagyobb kapacitású dedikált szerverüket, teljesen ingyen. Ennek köszönhetően a tanárok visszajelzései alapján a Redmenta volt a legstabilabb rendszer az átállás során, pedig korábban soha nem látott terhelést kapott a rendszer”, számolt be a történésekről Visy Zoltán.

A Redmenta célja, hogy mindenki számára elérhető, 21. századi oktatási eszközt biztosítsanak. Az elmúlt években keresték, hogy milyen üzleti modellel tudják ezt megvalósítani, de nagyon komoly falba ütköztek, hiszen a rendszerük a közoktatásban dolgozó pedagógusokat segíti, ez pedig egy tőkehiányos terület, nem akartak pénzt kérni a használatáért. „Ezért már a járvány előtt úgy döntöttünk, hogy a közösségi finanszírozás irányába indulunk el. Már a COVID-19 előtt is voltak olyan jelei, hogy jó ez az irány, látszott, hogy a piaci szereplők is nyitottak egy ilyen társadalmi együttműködésre. Létrehoztuk a Redmenta Nonprofit Kft-t és a felhasználók közvetlenül tudják támogatni a fejlesztésünket”, vázolta az új irányt Visy Zoltán.

 

Gördülékeny átállás

Bárdos Kristóf, Green Fox Academy
Bárdos Kristóf, Green Fox Academy
Már február közepén elkezdtek készülni a GreenFox Academy-nél arra, hogyan reagáljanak, ha megérkezik hozzánk is a járvány. A programozóképzéssel foglalkozó cég viszonylag kedvező helyzetben volt, hiszen, bár fizikailag egy térben van az oktatás, de a hallgatókkal való kapcsolattartás és a vizsga is digitálisan zajlik, illetve a tananyagok is digitálisak. A cégnél még a kijárási korlátozások bejelentése előtt meghozták a döntést, hogy átállnak az online képzésre, lényegében egyik napról a másikra meg is tették. „A hallgatói visszajelzések alapján gördülékeny volt a folyamat, igaz, megjelentek új kihívások is, hiszen például a mi módszerünknél nagyon fontos a személyes mentorálás, kellett egy kis idő, amíg kialakult, hogyan valósítható meg interneten keresztül. Meglévő hallgatóink 98 százaléka szerződött át az online oktatásra, akik pedig máshogy döntöttek, azoknál személyes okok játszottak szerepet, nem szakmaiak”, mondta el Bárdos Kristóf, a GreenFox Academy társalapítója.

 

Nagyobb elérés

Az új rendszerű képzés legfontosabb tapasztalata egyértelműen az volt, hogy működik, hiszen ebben az időszakban is végzett egy csoport és nem változott a sikeres vizsgát tevő hallgatók aránya, vagyis el lehet sajátítani a szükséges tudást ebben a formában is. Egy másik fontos felismerés pedig az volt, hogy a jövőben is elérhetővé kell tenni az ilyen típusú oktatást, mert így olyan célcsoportot is meg tudtak szólítani, akik az élethelyzetük, vagy a lakóhelyük miatt nem tudnak bejárni a Budapesten és Prágában lévő iskoláikba. Nagyon sokan jelentkeztek vidékről, illetve külföldről, például Angliából, Németországból is jöttek hallgatók, akik ugyanazt a minőséget, de harmad-negyed áron kapják meg, mintha az említett országokban végeznék el a képzést.

A GreenFox Academy meghirdetett egy ingyenes, háromhetes, alapszintű képzést, ami ugyan a karrierváltáshoz nem elegendő, de egy weboldallal kapcsolatos egyszerűbb feladatokat meg lehet oldani az ott szerzett tudással, illetve lehetőséget kínált sokak számára, hogy belekóstoljanak és kedvet kapjanak a programozáshoz. A képzésre nyolcezren jelentkeztek, 80-85 százalékuk kezdte el, és 10-15 százalékuk végig is csinálta a programot. De online formában, hagyományos, junior programozó képzésük is indult Budapesten és Prágában már a COVID-19 járvány idején, amelynek keretében 42-en kezdték el a munkát.

 

Kedvezőtlen fordulat

Majtán Máté, Cogito
Majtán Máté, Cogito
A digitális oktatásra történő átállás ugyanakkor nem járt minden, ezzel foglalkozó startup számára pozitív hatásokkal. A felsőoktatásban tanulók számára a vizsgajegyzetek, témakörök közös kidolgozását támogató Cogito számára például a véget jelentette a járvány. Pedig a társaság igen jó pozícióban volt a COVID-19 megjelenése előtt, németországi cégalapításra készültek és ott kaptak volna tőkét – jelezte érdeklődésünkre Majtán Máté, a Cogito társalapítója és ügyvezetője. Azonban a vállalat a közelmúltban módosított az üzleti modellen, az egyetemek helyett a hallgatói önkormányzatokkal kezdtek együttműködni és bár nagyon pozitívak voltak a visszajelzések, még bőven voltak tennivalók a fejlesztésben. A járvány megjelenésével azonban a felsőoktatás is átállt a digitális oktatásra, gyorsan kellett fejleszteni az e-learning lehetőségeket, és ebben a helyzetben inkább a már ismert, nemzetközi szinten is bizonyított szoftvereket részesítették előnyben, emiatt a Cogitónak is a korábbi üzleti modell és értékajánlat újragondolásán kell majd dolgoznia.