Path

20_1.jpg
Forrás: ITB
Startup nem vész el, csak átalakul

A gyorsaság és a kreativitás volt a túlélés kulcsa

Összefogás, új ötletek, kreativitás, villámgyors kivitelezés – nagyjából ezekből állt össze a túlélés receptje azoknál a startupoknál, amelyek a COVID-19 járvány miatt egyik pillanatról a másikra elveszítették korábbi bevételeiket, és profilváltásra kényszerültek. AzITBUSINESS-nek nyilatkozó vállalkozások között akad olyan, amely a krízis után is megtartja az új szolgáltatást is, de olyan is, amely egyelőre csak néhány hétre tervez előre, de rugalmasan reagál a folyamatosan változó helyzetre.

Rugalmasság, gyors reagálás a változó piaci igényekre – ha megkérdezzük a szakértőket, hogy milyen előnyeik vannak a startupoknak a komoly múlttal rendelkező nagyvállalatokkal szemben, akkor ezek a jelzők szinte biztosan mindegyikük válaszában megjelennek. A COVID-19 járvány pedig pontosan megmutatta, hogy mekkora szükségük van ezekre a tényezőkre az innovatív cégeknek, hiszen nemhogy több hónapnyi, de sokszor pár hétnyi tartalékuk sincs arra, hogy fenntartsák működésüket, ha valami miatt szinte nullára csökkennek a bevételeik. Azoknál a társaságoknál, ahol volt sikeres tőkebevonás a közelmúltban, az persze átmenetileg megoldást jelenthet, de nem szabad megfeledkezni arról, hogy annak a pénznek bizony megvan a helye az üzleti tervben: jellemzően külföldi terjeszkedésre, szolgáltatásfejlesztésre, vagy a csapat bővítésére szánták maguk a startupperek és a befektetők is.

 

Reform a vásárlásban

Kövesdi Áron, ROKSH
Kövesdi Áron, ROKSH
Az ITBUSINESS által megkérdezett startupok esetében közös vonás volt, hogy nagyon gyorsan, lényegében napok alatt álltak át új szolgáltatásra. Az FMCG-termékek online piacterét működtető ROKSH – a múlt év legvégéig Smartkosár néven működött – csapata március 9-én este tartott egy válságértekezletet. Ezen döntötték el, hogy a meglévő szolgáltatásuk mellett beszállnak házhozszállításba is. A döntést villámgyors cselekvés követte, néhány nap alatt elkészült a webáruház, megállapodtak a nagykereskedő partnerekkel, a budaörsi IBISZ Hotellel összefogva meglett a logisztikai központjuk, ahol a raktározást és csomagolást végzik, a City Taxival együttműködve pedig a gyors kiszállításról is gondoskodni tudtak. Az eredmény pedig az lett, hogy a hétfő esti döntést követően még azon a héten csütörtök este már be is futottak az első megrendelések – mondta el érdeklődésünkre Kövesdi Áron, a ROKSH alapító-ügyvezetője.

A vállalat eredeti célja az, hogy megreformálják az online élelmiszer-vásárlást Magyarországon. „Magas a kipróbálási arány itthon, azonban a visszatérő vevőké már alacsony az online élelmiszer-vásárlás során. Kutatások azt mutatják, hogy aki az interneten veszi meg ezeket a termékeket úgy érzi, több időt tölt a válogatással, mintha ténylegesen elmenne egy üzletbe. Úgy láttuk, hogy az informatika jelentheti a megoldást erre a problémára, ennek segítségével tudjuk biztosítani, hogy a lehető legjobban járjon a fogyasztó, és így lehet elérni, hogy rendszeresen vegyenek élelmiszert az emberek a világhálón. Ezért hoztuk létre a felületünket, amin összeválogathatják a felhasználók, hogy milyen termékek legyenek a kosarukban, mi pedig az aktuális, napi szinten frissülő árak alapján megmutatjuk neki, hogy az adott kosarat melyik online áruházban a legérdemesebb megvennie”, vázolta a koncepciót Kövesdi Áron.

 

Felelősség és lehetőség

A nagyjából másfél éve indult szolgáltatást a koronavírus-járvány kitörése előtt havonta már 40-50 ezren próbálták ki, a bevétel pedig a vállalati partnerektől – áruházláncoktól, gyártóktól – érkező jutalékból, illetve a webáruházuk promotálásáért kért díjból adódott össze. A COVID-19 megérkezésével viszont komoly zavarok keletkeztek az FMCG-termékek online értékesítésében, a fogyasztók megrohanták a néhány nagy szolgáltató internetes boltjait, és előállt a sokak számára ismerős helyzet, hogy sokszor csak 3-4 héttel későbbre lehetett kiszállítási időpontot találni, emellett a határok lezárásával átmeneti zavarok voltak az áruellátásban is.

„Azt láttuk, hogy szörnyű a helyzet, és nekünk ez komoly felelősség és lehetőség is volt egyben, hiszen a korábbinál sokkal szélesebb kör próbálta ki az online élelmiszer-rendelést, vagyis adott volt a lehetőség, hogy változtassunk a megítélésén. Magyarországon sokan úgy gondolnak erre, mint kényelmi luxusszolgáltatás, és emiatt csak egy viszonylag szűk réteg használta. A járvány érkezésével viszont sokan és nagybevásárlásokra kezdték használni, amihez a mi szolgáltatásunk ideális, hiszen egy 30-40 ezer forintos kosárnál akár 5-6 ezer forintot is spórolhattak a segítségünkkel. Viszont, mivel a partnerek nem tudták kiszolgálni a megugró keresletet, egész egyszerűen nem lehetett rendelni, a mi szolgáltatásunk is veszített az értékéből. A március 9-i válságértekezleten jött az ötlet, hogy szálljunk be mi is az értékesítésbe és négy napot adtunk ennek megvalósítására, amit filmbe illő sprinttel, éjjel-nappali munkával sikerült is megvalósítani”, mondta el a Roksh alapító-ügyvezetője.

 

Új irány

A társaság a speciális helyzet miatt virtuális termékeket értékesített, nem konkrét márkát vásárolhattak náluk a fogyasztók, hanem megadhatták, hogy miből, milyen mennyiséget szeretnének, és a ROKSH csapata a partnereknél éppen elérhető árukból teljesítette ezt az igényt. A cég csak Budapesten szállított ki, és az első időkben ugyan létrehoztak egy külön felületet ehhez a tevékenységhez, de később integrálták azt a már meglévő honlapba.

„Mi informatikai cég vagyunk, és azt tudtuk, hogy nem akarunk kereskedővé válni. Így amikor az első hónap iszonyatos rohamtempója után kezdett folyamatosan csökkenni a kereslet, illetve helyreállt a kereskedők árubeszerzése, megszűnt a kiszámíthatatlanság, elkezdtünk azon dolgozni, hogy amellett, hogy átmenetileg megtartjuk a saját kiszállítást, tovább szélesítjük az online rendelést és házhozszállítást kínáló üzletek körét. Létrehoztunk egy olyan megoldást, amellyel azoknak a partnereknek, akiknek nincs internetes jelenléte, teljes körű, end-to-end szolgáltatást nyújtunk. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a rendelési felületet, valamint a kiszállítást megoldjuk, nekik az árubeszerzéssel és csomagok összeállításával kell foglalkozniuk. Már van néhány partnerünk, akikkel ez működik, és míg a piacot uraló kereskedők jellemzően másnapra, vagy még hosszabb időre vállalnak kiszállítást, nálunk Budapesten van aznapi, de bizonyos boltokból akár 90 perces házhoz szállítás is. Azt reméljük, hogy ez a gyorsaság változást hozhat, hiszen nem kell akár egy hétre előre megtervezni a vásárlást, hanem ha valaki délelőtt kitalálja, mit főzne vacsorára, akkor, ha megrendeli, este már ott is vannak nála a hozzávalók”, tette hozzá Kövesdi Áron.

 

Időben léptek

Prauda Gergő, Mártogatós
Prauda Gergő, Mártogatós
„Mindig megtalálni azt, amivel értéket, segítséget adhatunk az ügyfeleinknek”, foglalta össze Prauda Gergő, a Mártogatós társalapító-ügyvezetője, hogy mi volt számukra a legfontosabb az elmúlt hónapokban. Ezen sorok írója személyesen is megtapasztalhatta, hogy a társaság nemcsak egészséges, de igen finom falatokat kínál, azonban a különböző rendezvényekre, vállalati eseményekre szakosodott catering cég nagyon nehéz helyzetbe került a járvány megérkezésével, hiszen egyik pillanatról a másikra megszűnt az igény a szolgáltatásukra. „Március 6-án, pénteken a feleségem ijesztett rám, aki egyébként üzlettárs a vállalkozásban, és még időben jött a felismerés, hogy mi vár ránk. Egy LinkedIn-poszt keretében szélesebb körben is megosztottuk, hogyan látjuk a helyzetet, és az arra kapott visszajelzések, biztatások, a beérkező ötletek nagy segítséget nyújtottak ahhoz, hogy talpon maradjunk”, számolt be az első élményekről Prauda Gergő.

A négy éve indult Mártogatós szakított azzal a hagyománnyal, hogy nem lehet online rendelni catering cégtől. Létrehoztak egy felületet, amelyen az ügyfelek egyszerűen és gyorsan kiválaszthatták, mire van szükségük. A cég évente 1,5-2-szeresére tudta növelni a forgalmát, vagyis egyértelműen volt igény a szolgáltatásukra, ráadásul segítette őket az is, hogy a rendezvények stílusa is kicsit lazább lett, valamint az egészséges ételek és a fenntarthatóság iránt is nőtt az igény. Ebben a helyzetben érte őket a COVID-19 járvány, és március 10-re már kész tervük is volt. Így, amikor a korlátozásokat kihirdették, már tudták, hogy mit kell tenniük.

 

Folyamatos alkalmazkodás

„Igazából nincs egy konkrét megoldásunk a válságra, hanem arra törekszünk, hogy időben felmérjük, mi várható a következő pár hétben, az milyen hatással lesz a piacra, mire lesz szükségük az ügyfeleinknek, és abba az irányba mozdulunk. Amikor kiürültek az irodaházak, és szinte mindenki home office-ban kezdett dolgozni, azt találtuk ki, hogy csomagokat állítunk össze, amelyeket a vállalatok megrendelhetnek tőlünk a munkatársaik részére, mi pedig kiszállítjuk őket Budapesten és az agglomerációban. Egy ilyen dobozban két-három étkezésre elegendő élelmiszer van, tartalmát egy webes felületen maguk a dolgozók állíthatják össze. Most, hogy lassan kezdenek visszatérni az irodákba az emberek, újabb váltás jön, és az irodai bekészítésekre találtunk ki egy szolgáltatást, ami egyrészt visszahozza a terülj-terülj asztalkám érzést, ugyanakkor biztonságos megoldást jelent”, számolt be Prauda Gergő arról, hogyan alkalmazkodnak a folyamatosan változó helyzethez. Az új kezdeményezések ellenére üzletileg igen nehéz időszakot él meg a cég, a bevételeik a korábbi nagyjából 30 százaléka körül alakulnak, így, ahol lehet, faragtak a költségeken, illetve meghirdettek néhány olyan akciót, amelyekkel gyorsan juthattak bevételhez, mint például a piknikcsomagokra szóló ajándékkártyák árusítása.

A vészhelyzet legfontosabb tapasztalatai között pedig ott van, hogy sokkal sűrűbben egyeztetik a csapaton belül az ügyeiket, amit valószínűleg a jövőben is megtartanak, mivel a cégvezető úgy látja, összetartó hatása van. Emellett kiderült az is, hogy a munkatársakat sokkal több dologba be lehet vonni a céggel kapcsolatban, akár stratégiai jelentőségű ötletelésekbe is.

 

Profilváltás egy hét alatt

Steve Kollár, WOOWW Cars
Steve Kollár, WOOWW Cars
Lényegében egy hét alatt váltott profilt a WOOWW Cars csapata, a COVID-19 járvány előtt közösségi autókereskedést működtető cég a több évtizednyi, kereskedelem és import területén szerzett tapasztalatokat hasznosítva higiéniai termékek behozatalára és értékesítésére váltott – tudtuk meg Steve Kollártól, a társaság alapító-vezérigazgatójától. A tavaly már egymilliárd forintos forgalmat elérő vállalkozás eredetileg használt autók importjában segített az ügyfeleknek, a felületükön keresztül számos fontos információt kínálva a járművekről, illetve az ügyintézés lebonyolítását átvállalva. „A higiéniai termékek esetében kialakult hiány miatt úgy gondoltuk, most annak van itt az ideje, hogy összeadjuk csapatunk 20 éves kereskedelmi és importtapasztalatát és kapcsolatrendszerét, hogy be tudjunk szerezni kellő minőségű és mennyiségű eszközt, amelyek széleskörű használatával minimalizálható a járvány okozta veszteség. Nagykereskedelmi webáruházat nyitottunk, így 7 fős csapatunk minden tagja megmaradt, még a munkakörük is azonos, hiszen arra törekszünk, hogy ugyanazt a rendszert és átlátható üzleti koncepciót használjuk a webshopban mint az autóknál is”, fűzte hozzá Steve Kollár.

A pozitív fogadtatás és a kedvező eredmények hatására úgy döntöttek, hogy ezt a profilt a jövőben is megtartják, de egyéb fejlesztési terveik is vannak. A WOOWW Cars esetében alkalmazott modellt bevezetik elektromos és hibrid autókra is, annyival kiegészítve, hogy a marketingbe celebeket, véleményvezéreket is bevonnak. Emellett WOOWW néven egy mobilalkalmazás elindítását is tervezik, amelyen keresztül különböző szolgáltatásokhoz kedvezményesen juthatnak hozzá a felhasználók.