Anno/Futurum 2019

82_cloudchips.jpg
Forrás: ITB
Adatmilliomos kisvállalatok

Ne csak gyűjtsük, dolgozzuk is fel!

Rengeteg IoT-eszköz gyűjt adatokat, ám azok csak információvá alakítva értékesek. A magyar vállalatok jövőre kezdik el leltározni adatvagyonukat és készítik el az adatstratégiát. Az adatok alapozzák meg a vállalatok digitális átalakulását, ahogy a transzformáció sikerét is a segítségükkel mérjük.

Még két évvel ezelőtt írta a The Economist folyóirat, hogy az adat az új olaj. Mert hogy akkor (és most sem változott sokat a rangsor) a világ öt legértékesebb cége technológiai vállalat volt, az Alphabet (Google tulajdonosa) Amazon, Apple, Facebook és Microsoft. Az Amazon minden amerikai online elköltött dollár felét kaparintja meg, a Google és Facebook pedig a digitális hirdetések titánjai. Ezek a vállalatok pedig adatokkal működnek, melyeket mi, felhasználók generálunk.

 

Milliárdnyi IoT-eszköz

Rengeteg eszközünk van, ami adatok hoz létre, ami figyeli termelő eszközeink minden mozdulatát. A Gartner előrejelzése szerint az vállalati és a gépipari IoT-piac 21 százalékkal 5,8 milliárd eszközre bővül 2020 végére. Az idei év végén, 4,8 milliárd végponti eszköz szolgáltat adatokat világszerte. A legnagyobb IoT-fogyasztó iparág a közművek, ők 2019 végére 1,17 milliárd végponton telepítenek adatokat gyűjtő eszközöket.


Üzleti elemzők azt várják, hogy 2020-ban a magyar vállalatok is leltárt készítenek adatvagyonukról, és még az is kiderülhet, hogy adatmilliomosok. Felmérik, milyen információ keletkezik náluk, és legalább stratégiai szinten eldöntik, hogy mit tegyenek ezekkel az adatokkal. A legjobb az lenne, ha a mindennapi üzletmenet hatékonyságának javítására használják őket, más, szenzorok által gyűjtött adatokkal kiegészítve. Az állami szféra is felismerte a naprakész, egységes adatok jelentőségét, átfogó projektet indítottak annak érdekében, hogy megszűnjék a redundáns adatgyűjtés, hogy egységesen és átjárhatóan gyűljenek az adatok.

 

Digitális átalakulás hajtja a piacot

Az adatok fontossága azért is nő 2020-ban, mert egyre több vállalat látja be, hogy digitálisan át kell alakítania vállalatát annak érdekében, hogy a jövőben is releváns maradjon. Az 5G terjedése, a IoT-adatok kommunikációjára felépített dedikált hálózatok széles körű elérhetősége hazánkban is mind-mind abba az irányba tereli a vállalatokat, hogy részletes és szinte mindennemű tevékenységükre kiterjedően adatokat gyűjtsenek. A digitális átalakulás sikerességét is csak adatokkal lehet mérni.

Az adatok megléte azonban csak egy dolog, a belőlük kinyert információ értékes igazán a vállalatok számára. Az MI-vel, gépi tanulással felturbózott üzleti elemzés összefüggéseket lát ott, ahol az ember végtelen adathalmazokra tekint. Ezek a rejtett összefüggések biztosítják a digitálisan átalakult vállalatok üzleti előnyét, versenyképességét. Vagyis az adat megszerzése után a BI eszközök bevezetése a következő lépés.