Center

52_1.jpg
Forrás: ITB
Túlélési stratégiák

Válságálló megoldásokra fókuszálnak a hazai ICT-cégek

Egyre több jel utal arra, hogy újabb gazdasági válság közelít, ugyanakkor az ITBUSINESS által megkérdezett ICT-piaci szereplők egyelőre nem érzik a lassulást. Jövőt álló technológiák, befektetés a humánerőforrásba, a belső folyamatok átszervezése is szerepel a túlélési stratégiák között.

Az elmúlt másfél évben elindult világgazdasági lassulás egyre inkább eléri Kelet-Közép-Európát is, ezért érdemes minden országnak mind a monetáris, mind a fiskális politikában válaszlépéseket előkészítenie – ezt Varga Mihály pénzügyminiszter nyilatkozta az MTI-nek október közepén a Nemzetközi Valutaalap és a Világbank közgyűlése után, arról beszélve, hogyan látták a globális gazdasági helyzetet a résztvevők. A GKI Gazdaságkutató Zrt. pedig szeptember elején tett közzé előrejelzést arról, hogy az idei második félévben jelentősen lassul a magyar gazdaság növekedése, a csökkenés pedig már nagyon kis mértékben ugyan, de elkezdődött.

A 2008-as gazdasági válságot követően viszonylag hosszú és stabil fejlődésnek lehettünk tanúi az elmúlt években, azonban – ahogyan a pénzügyminiszter nyilatkozata és a kutatócég prognózisa is mutatja – hamarosan újabb krízis jöhet. Persze azt egyelőre nem lehet tudni, hogy okoz-e majd akkora megrázkódtatást, mint a tíz évvel ezelőtti, de az már most is látszik, hogy a német gazdaságban valami akadozik: bankok és autógyártók jelentenek be sokezres elbocsátásokat és ez bizony közvetlenül hathat Magyarországra is.

 

Kelendő megoldások

Az ITBUSINESS által megkérdezett ICT-piaci szereplők egyelőre nem érzékelik a változást, és úgy látják, hogy az általuk kínált lehetőségekre, amelyekkel növelhető a működési hatékonyság, vagy csökkenthetők az adminisztrációs költségek egy esetleges válság esetén is nagy kereslet lenne. „A kiskereskedelemtől az egészségügyön át a nehéziparig minden cég életében ott az informatika, így a piacok meggyengülése természetesen az IT-beszállítókat is érintheti. Ennek ellenére az ICT hagyományosan válságtűrő iparágnak számít, sőt sok esetben éppen a digitális technológia az, ami komplett szektorokat tud visszarántani az életbe a recesszióból. Akár beüt a válság, akár nem, azt gondolom, elég biztos pozícióból rugaszkodunk neki a következő évnek. Olyan technológiákat szállítunk, amelyek egyszerűbb, ésszerűbb, ha úgy tetszik, olcsóbb üzleti működést kínálnak a cégeknek. Telekommunikációs és ügyfélkapcsolati megoldásokat fejlesztünk, ami bátran hívható üzleti közműnek: mindenkinek szüksége van rá, aki nem akarja felszámolni kapcsolatait a világgal. Egy válság közepén talán még inkább, mint máskor. A stratégiánk tehát e tekintetben egyszerű: elsősorban a termékígéreteinket kell betartanunk, és folytatni azt, amit eddig is csináltunk” – közölte érdeklődésünkre Horváth Gergely, a Comnica üzletfejlesztési igazgatója.

„A híreket mi is halljuk és természetesen figyelünk rá, de saját területünkön, megrendelésekben, üzleti vonalon mi nem érzékelünk változást. Reméljük, hogy a mostani hírek inkább csak egy átmeneti állapotot vetítenek elő és nem tartós krízisről van szó” – mondta el Somkuti András, az e-aláírás specialista Netlock vezetője, a Docler-csoport elnöke. A társaság digitális hitelesítéssel, elektronikus aláírásokkal foglalkozik, vagyis azon dolgoznak, hogy minden olyan üzleti vagy közigazgatás folyamat, ami eddig papíron zajlott, kerüljön át a digitális világba. Az általuk kínált szolgáltatások egy célt szolgálnak, olcsóbbá, gyorsabbá, biztonságosabbá tenni a működési folyamatokat. „Ilyen tekintetben, ha egy vállalat vagy hivatal a gazdasági lassulás miatt szeretne hatékonyságot javítani érdemes a digitalizáció felé fordulnia. Azaz a mi piacunkat nézve nem számítunk kritikus lassulásra. Olyan megoldásokat fejlesztünk és adunk az ügyfeleknek, amelyekkel képesek néhány száztól több millióig terjedő dokumentum digitális hitelesítésére vagy éppen már meglévő iratállományok joghiteles digitalizálására. Ezek az igények pedig válságtól, lassulástól függetlenül egyre csak nőnek” – fűzte hozzá Somkuti András.

Amerikai esélyek

Alapvetően optimistán várják a jövő évet az általunk megkérdezett vállalkozások, és úgy értékelik, lesz kereslet a megoldásaikra. A Netlocknál arra számítanak, hogy egyre nagyobb lesz a digitalizációs nyomás, akár azért, mert lassul a gazdaság és hatékonyságot kell növelni, akár azért, mert gyors marad a gazdaság és mindenki még gyorsabbá akar válni. „Ez utóbbi miatt ruházunk be intenzíven a világ legfejlettebb megoldásaiba” – tette hozzá Somkuti András.

Horváth Gergely közlése szerint a jövő évben a Comnica számára a legfontosabb, hogy az új, személyes azonosításra kifejlesztett videóhívás rendszerüket a biztosítók mellett a teljes hazai pénzügyi piaccal megismertessék, a contact center és SmartSMS megoldásukkal pedig a nemzetközi piacokon szeretnének terjeszkedni. „Fejlesztés alatt áll egy új, izgalmas nemzetközi mobilhálózati tesztszolgáltatásunk is, amelyet legkésőbb nyáron tervezünk bemutatni. Ha mindez úgy sikerül, ahogy elképzeltük, 2020-ban is jó évet zárunk” – fűzte hozzá az üzletfejlesztési igazgató.

A Starschema a közelmúltban jelent meg az amerikai piacon, így a fő hangsúly a márka megerősítésén, új ügyfelek megszerzésén, illetve a meglévők skálázásán van, és a legfontosabb feladat az ehhez szükséges belső kapacitások és folyamatok kiépítése. „Jövőre szeretnénk a meglévő piacaink kiaknázásának hatékonyságát is növelni, és közben már tesztelni szeretnénk új lokációkat, új piacokat is – ezzel reméljük, hogy az idei 20-30 százalékot meghaladó bevétel és profit növekedést tudunk elérni” – mondta el Csillag Péter.

Van esély az újabb recesszióra Csillag Péter szerint – igaz, a Starschema ügyvezető igazgatója nem általános, minden területre, lokációra kiterjedő válságra számít, hanem inkább átrendeződésre, illetve bizonyos üzleti területek intenzív visszaesésére, és mások előretörésére. A vállalat bevételének kisebb része származik a magyar piacról, de mind a hazai mind a nemzetközi ügyfeleiknél érződik némi óvatosság. „Igyekszünk olyan területekre koncentrálni, azoknak a fejlesztését felgyorsítani, amelyeket válságállónak gondolunk. Szerencsére a cégek hatékonyságának növelése, költségeik csökkentése elég fontos terület válság idején is, így az ezekhez kapcsolódó adatkezelési, elemzési feladatok reményeink szerint inkább sokasodni, mint csökkenni fognak” – jelezte Csillag Péter annak kapcsán, hogy milyen stratégiával készülnek egy esetleges recesszióra.

 

Felértékelődő adottságok

„Egy általános recesszió természetesen ránk, és az iparágra is negatív hatással lenne. Erre az esetre is vannak terveink, de reméljük, hogy a közeljövőben nem kell őket használnunk” – jelezte Drozdy Győző, a Telenor Magyarország vállalati kapcsolatokért felelős vezérigazgató-helyettese. A vállalatnál úgy látják, hogy a mobilinternetezés egyre többeknek jelent nélkülözhetetlen alapszolgáltatást, és a fogyasztói igények miatt várakozásunk szerint az adatforgalom recesszió idején is növekedne. Az idei évet üzleti szempontból sikeresnek értékelte Drozdy Győző és hozzátette, hogy a következő évre is növekedést várnak. „Az előfizetőink egyre több mobiladatot vesznek igénybe, a mobilinternetes-adatforgalom folyamatosan növekszik Hipernet-hálózatunkon” – mondta a vezérigazgató-helyettes.

„Az Invitech a hazai távközlési infrastruktúra és menedzselt üzleti IT-szolgáltatók egyik markáns képviselője, kiemelkedő adottságai, országos lefedettségű optikai gerinchálózata, valamint adatközponti képessége hosszú távon is stabil, növekvő piacot jelentenek számunkra. A távközlési és üzleti IT-piac globálisan és hazánkban is tapasztalható, hasonló irányú trendjei (adatforgalom-növekedés, IT-biztonság felértékelődése, szakemberhiány stb.) ugyanis egyértelműen a vállalat adottságainak további felértékelődését vetítik előre” – közölte érdeklődésünkre Gerald Grace, a társaság vezérigazgatója. A cég értékelése szerint az IP-alapú adatforgalom általánosan tapasztalható növekedése, és az 5G technológia elterjedése a kiterjedt optikai gerinchálózatok meglétét és további fejlesztését igényli.

A társaságnál úgy látják, hogy a robusztus adatközponti infrastruktúra, illetve az erre épülő komplex felhőalapú megoldások térnyerése a makrogazdasági folyamatoktól függetlenül jelentkező, hosszabb távon is érvényesülő általános tendencia. Ezt támasztják alá egybehangzóan a nemzetközi és hazai kutatások, valamint a globális infrastruktúra-beruházásokból kirajzolódó vállalati prognózisok. „A felhőmegoldások alkalmazása, valamint az Invitech szolgáltatási portfóliójának további erősségét jelentő kiszervezett informatikai szolgáltatások (IT-outsourcing igénybe vétele) ráadásul a vállalati üzleti hatékonyság növelésének kézenfekvő lehetősége. Így adott esetben egy esetleges gazdasági lassulás, illetve az ezzel együtt járó megfontoltabb üzleti működés tovább növeli az Invitech megoldásainak jelentőségét” – hangsúlyozta Gerald Grace.


Forradalmi technológiák

A Comnicánál úgy látják, ha mégis komolyabb válság jönne, a folyamataik felépítése, az operatív működésük a biztosíték arra, hogy gyorsan alkalmazkodjanak az új helyzethez. „Tavaly elkezdtük, idén pedig befejezzük az átállást egy olyan mátrix-szerű, squad frameworkre épülő szervezeti működésre, amivel rugalmasan tudunk reagálni a kereslet és a piac változásaira. A squad egyébként pont azt jelenti, amit az IT-fejlesztésben kevésbé jártasak is kihallhatnak belőle: egy ütőképes, mozgékony csapatot, amely bármilyen szituációban bevethető. A Comnica tehát a jövőben ilyen csapatokból épül fel, amelyek remélhetőleg helyt állnak akkor is, ha az aktuális szituáció egy elmélyülő válság” – fűzte hozzá Horváth Gergely.

A Netlock esetében a túlélési stratégia lényege az előremenekülés, olyan forradalmi technológiák kidolgozására törekednek, amelyek mérföldekkel vihetik előbbre a digitalizációt. „Többek között kifejlesztettünk egy okostelefonos applikációt, aminek segítségével bármilyen üzleti vagy hivatalos iratot bárki képes egy modern alkalmazásban könnyedén aláírni. Gyakorlatilag mobilizáltuk és a 21. századi felhasználók igényeihez szabtuk az elektronikus aláírást. Azon is dolgozunk, hogy idővel minden ember számára biztosítsuk a digitális identitást. Egy olyan világot képzelünk el, ahol tárcák nélkül is képes bárki azonosítani magát egy okostelefonnal vagy akár egy okosórával is, mert az adatai, digitális identitása egy szuper biztonságos felhőn keresztül elérhetőek. Ahol mindenki létrehozhatja könnyedén és egyszerűen digitális személyiségét. Mi úgy gondoljuk, a világban olyan erős az igény a digitalizációra mind az üzleti szereplők, mind a közigazgatás és az átlagemberek oldaláról, hogy ezen területeket egy esetleges lassulás sokkal kevésbé érintheti majd, mint például egy ipari vagy termelői szektort” – részletezte Somkuti András.

Bár válság esetén adja magát megoldásként a költségek csökkentése, a lapunknak nyilatkozó piaci szereplők szerint nem ez lehet a túlélés záloga. Horváth Gergely szerint az ICT-cégek egyetlen igazi erőforrása az ember, akin válság idején sem érdemes spórolni. „A költségnyesés helyett mi inkább azon dolgozunk, hogy átgondoltabbá, okosabbá tegyük a működésünket. Mindenkinek azt javasoljuk, hogy pontról pontra világítsa át saját belső logisztikáját, és nézze meg, hol talál beragadt vagy a kelleténél több fogaskereket a folyamataiban. Ha kell, szedje szét, és rakja össze újra a teljes céges működést. Mi ezt a múlt évben megtettük, nagy munka volt, de megérte. Ha valóban beköszönt a válság, azt is elmondhatjuk, hogy jól időzítettünk” – közölte az üzletfejlesztési igazgató.

Csillag Péter szerint rövidtávon talán működhet a költségek csökkentése, de a szakember jobban hisz a változásokra való rugalmas reagálásban, a megváltozó piaci körülményekhez való alkalmazkodásban. Mint fogalmazott: a nem kihasznált humán kapacitások csökkentése önmagában csak rövidtávon segít, de ha ezeket a kollégákat át lehet képezni vagy átvinni más, jobban prosperáló területekre, akkor piacot is nyerhetünk a cégünk stabilizálása mellett.