Center

52_it-process-automation.jpg
Forrás: ITB
Vállvetve összedolgozni, kaméleonként alkalmazkodni: sikerstratégia a járvány idején

Húszhúsz: informatikai üzemeltetés a vírushelyzet árnyékában

Lassan már minden csapból COVID-19 folyik, mégsem csillapodnak a járvány a digitalizáció tengerén vert hullámai. Három kérdés elé állítottuk három ismert cég IT-vezetőjét, akik a saját történetükön keresztül láttatják azt, amibe eddig kevesen nyerhettek bepillantást, és akik elgondolkoztató véleményeket formáltak a jövőről, amely felé tartunk.

A járvány okozta pánikhelyzet az első fojtogató sokk után viszonylag hamar átment a HR-, IT- és felsővezetői szinten. A kezdeti kapkodás épp ezért talán a legkevésbé ezt a három területet jellemezte, ahol példaértékű összefogások születtek, és a hazai szinten szokatlan rugalmasság jellemezte a tevékenységet. A vállalati, intézményi informatikában az üzemeltetés, a működés biztonsága, a rendelkezésreállás került a fókuszba. Hogyan élik meg az ezzel járó változásokat az IT-üzemeltetők? Milyen választ adtak egy soha nem tapasztalt kihívásra? Milyen jövőképet vizualizálnak? Ezekre a kérdésekre kerestük a választ.

 

Rugalmasság, összetartás, fókuszált munkavégzés, irodában ücsörgés helyett kommunikáció

Tóth Zoltán, UNION Biztosító
Tóth Zoltán, UNION Biztosító
„A cégnél a home office, mint a szervezeti kultúra része jelen van már régóta, ugyanakkor még így is komoly erőpróba volt, hogy több mint ötszáz embert a lehető lerövidebb idő alatt átállítsunk át otthoni munkavégzésre. A felkészüléstől a megvalósításig másfél hét telt el. Ez idő alatt a sávszélesség bővítés, a tűzfalfejlesztés és eszközbeszerzés is zajlott, így kezdetben még váltott műszakban tudtak otthonról dolgozni a kollégák, majd végül egyidejűleg”, osztotta meg tapasztalatait Tóth Zoltán, a UNION Biztosító informatikai igazgatója.

Az üzleti és ügyféloldali helyzetre is gyorsan, rugalmasan reagáltak. „Megváltoztattunk sok folyamatunkat, bizonyos szolgáltatásokat egyszerűsítettünk, újakat vezettünk be: használjuk a digitális aláírást, a dokumentumok elektronikus elfogadásához létrehoztunk egy felületet, bevezettük a videóazonosítást, a bankkártyás fizetés felé tereltük az ügyfeleket, egyszóval modernizáltunk. Megteremtettük annak a feltételét, hogy tanácsadóink, értékesítési partnereink a vírushelyzet ellenére is tudják végezni munkájukat”, folytatta. Ami pedig a szervezetet informatikai oldalról támogató külső szolgáltatók, outsourcing partnerek rendelkezésre állását illeti, Tóth Zoltán arról számolt be, hogy nem volt különösebb fennakadás. „Eddig is tudtunk, de most bebizonyosodott, hogy lehet otthonról dolgozni úgy, hogy az élet nem áll le. Azt gondolom, nem fogunk visszaállni a régi világra. Ez az iparág, ha fogalmazhatunk így, nem vesztese a jelenlegi helyzetnek”, zárta gondolatait Tóth Zoltán.

 

Egy háztartási nagygépgyár tapasztalatai

Barát Péter, Electrolux Lehel
Barát Péter, Electrolux Lehel
Szinte minden cégnél a legnagyobb kihívás a kollégák az otthoni munkavégzésre való áthangolása volt. „Multinacionális cégként nálunk is rá kellett »szoktatni« minden üzleti szegmenst a távmunkára. Az ehhez szükséges háttér megteremtése: a belső hálózati hozzáférés, a megfelelő IT-eszközök, a távoli elérés biztosítása munkatársainknak, a sávszélesség növelése, mint napirenden volt. Elsők között voltunk, akik távmunkára küldték a munkavállalókat, de üzemeinkben a gyártás nem állt le. Az összes telephelyünkön abszolút prioritást élvez a biztonságos munkavégzés, a WHO ajánlásával összhangban fontos megelőző intézkedéseket vezettünk be, ezenkívül számítógéppel összekötött, hőkamerás rendszert is bevezettünk, illetve jelenleg is szigorú szabályokat követve működünk”, mondta Barát Péter, az Electrolux IT-üzemeltetési vezetője.

A külső forrásból származó informatikai támogatás esetében, nem volt tapasztalható fennakadás, sőt, Barát Péter szerint olyan ingyenes megoldások láttak napvilágot a szolgáltatói oldalról, amelyek azt a célt szolgálták, hogy elősegítsék az emberek életét. „Számtalan cégtől láttam olyan gesztusokat, amelyek az összefogást sürgették”, egészítette ki.

Sok iparágban a koronavírus megjelenése a felhőtechnológia repülőrajtját eredményezte, azonban „a járvány miatt nem vezettünk be felhőalapú rendszereket. Már használtunk külső és belső felhőtechnológiát, utóbbi időben azonban ezeknek látványosan megnőtt a terhelése”, zárta gondolatait Barát Péter.

 

„Az összefogás volt az út a stresszes helyzetektől a megoldásokig”

Németh Balázs, EUROP Assistance Magyarország
Németh Balázs, EUROP Assistance Magyarország
„Embert próbáló kihívás volt, hogy a Budapesten és környező országokban működő hét telephelyen a dolgozók távmunkába küldése során is zavartalan legyen az üzletfolytonosság. Meg kellett oldanunk, hogy például Bukarestben is legyen elég eszköz ahhoz, hogy az operátorok otthonról tudjanak dolgozni. Volt, hogy fejlesztő kollegák ültek autóba, hogy a határzár előtt átadják a felszerelést a kinti munkatársaknak. Hihetetlen összefogás valósult meg a felsővezetőktől a diákmunkásokig”, mondta Németh Balázs, a EUROP Assistance Magyarország IT-vezetője.

A vékonyklienseken dolgozók átterelése laptopra – az eszközök villámgyors beszerzése, konfigurálása, a távmunkában való működéshez a dokumentáció előkészítése több nyelven – egyszerre volt versenyfutás az idővel és jelentett oktatási, logisztikai és informatikai kihívást. A felkészülés azonban már februárban elkezdődött, mert a cég milánói társvállalatával idejekorán megindult az információcsere.

„2015-től a stratégia részét képezte a beszállítói és infrastruktúra-konszolidáció, aminek köszönhetően small businessből az enterprise szintre érkeztünk meg 2019-re. Két nagy infrastruktúra-partnerrel dolgozunk együtt, akik a jelenlegi helyzetben is néhány óra alatt előállnak a probléma megoldásával. A szoftverrétegben pedig kevés külső szolgáltatást használunk, mert szinte minden helyi fejlesztés vagy a Holding adja. A helyi és központi fejlesztői csapatok szintén gyors válaszidővel dolgoznak most”, mondta Németh Balázs.

Ami a felhőmegoldások hódítását illeti, az IT-vezető a privát felhő felé nyitást nem a COVID-19 számlájára írta. „A jövő egyértelműen a hibrid felhőtechnológiáké, de most a legnagyobb kihívás, hogy az embereket »átprogramozzuk« a távmunkára”, zárta gondolatait.