A
közigazgatási szoftverfejlesztések nem éppen hatékonyságukról híresek.
Tapasztalta ezt Both András is, amikor két és fél évvel ezelőtt projektvezetőként
csatlakozott a Lechner Tudásközpont informatikai szervezetéhez. „Nem volt igazi
módszeresség a munkában. Elkülönültek ugyan a szerepkörök, kiadták és
elvégezték a feladatokat, de az egész ad hoc jelleggel működött. A projektek állását
nem lehetett jól felbecsülni, mert azt senki nem tudta megmondani, mit jelent,
hogy 62 százalékos a készültség. A megrendelői visszajelzések hiányában pedig
túl sokszor fordult elő, hogy senki sem olyannak képzelte el a terméket,
amilyen formában végül megszületett. Természetesen készültek jó szoftverek, de
a kérdés igazából úgy merült fel, hogy ugyanennyi idő alatt és ráfordítás
mellett nem lehetne-e olyan termékeket előállítani, amellyel elégedettebbek a
felhasználók” – vázolja a kiindulási helyzetet az azóta infokommunikációs
igazgatóvá kinevezett Both András.
Veszteség nélkül
Amikor az e-közmű rendszer fejlesztéséhez az előrelépés útját keresték,
nem volt kérdés, hogy az agilis módszertanok között érdemes keresgélni. A
módszernek komoly szakirodalma van és külföldön szép számmal lehet találni
példákat is, úgymint az amerikai U.S. Digital Service Agency, amely többek
között közigazgatási agilitással foglalkozik. A módszer már annyira elterjedt,
hogy több nemzetközi konferenciát is rendeznek a közigazgatási agilitástémában.
Magyarországon ugyanakkor csak maroknyi szervezet alkalmazza az
agilis módszertanokat (noha jóval többen vannak, amelyek ezt állítják
magukról), a hazai közigazgatásban viszont még nyoma sincs a módszer
alkalmazásának.
Both András a lean szemléletet szerette volna meghonosítani a Lechner
szoftverfejlesztéseiben is. „A lean a veszteség elkerülésének művészete, legyen
szó gyártásról vagy szoftverfejlesztésről. A gyártásnál a selejt jelenti a
veszteséget, nálunk pedig például az, hogy minden munkafázisról hosszú,
részletes dokumentáció készült (ezer oldalas rendszerterv, feljegyzés halmok
stb.), amit aztán senki nem olvasott el. De ami még rosszabb, ezek egyáltalán
nem segítették a kívánt végeredményt, vagyis a jó szoftver megvalósítását.
Ugyanígy feleslegesek voltak a sokszereplős, napirend nélküli, döntések és
akciópontok nélkül befejezett értekezletek is” – részletezi a szakember.
Both András, Lechner Tudásközpont
Szoros együttműködésben
A különféle agilis módszertanok közül ők a scrumot választották, nem
utolsósorban azért, mert ez illeszkedett a legjobban az építésügyi informatikai
fejlesztésekhez. A scrum csapatban gondolkodik, és a szabályok mindegyike
valahol arra irányul, hogy a csapat tagjai között minél jobb legyen a
kommunikáció, az együttműködés képessége. Ennek egyik látványos eleme az
úgynevezett „daily stand-up” – egy nagyjából negyedórás, napindító értekezlet.
Mindenki áll (így lesz rövidebb a megbeszélés), a csapat tagjai pedig egymás
után elmondják, hogy előző nap mit tettek a közös cél elérése érdekében, aznap
mit fognak tenni, és milyen problémákkal szembesültek.
Ugyancsak az
együttműködést szolgálja, hogy a csapat tagjai fizikailag is egymás mellett
dolgoznak. A térbeli közelség miatt könnyen léphetnek egymással személyes
kapcsolatba, mindenki tudja, hol tart éppen a folyamat, hol van esetleg hiba –
összességében sokkal kisebb a lehetőség az információk torzulására és a
késlekedésre.
Szintén
csapatban történik az előzetes tervezés. A megrendelők és a teljes
fejlesztőcsapat leül, és pár nap alatt átbeszélik, mi a célja és mi nem a célja
a fejlesztésnek, milyen funkciók kellenek a rendszerbe, kik lesznek a tipikus
felhasználók, milyen felületet képzeltek el és így tovább. Emellett viszont a
scrum fontos eleme, hogy a tervezés az egész megvalósítás alatt folyamatos. A
fejlesztés a Lechner esetében kéthetes ciklusokban (úgynevezett sprintekben)
történik. Minden sprint végére értékelhető, működő, a megrendelő számára
bemutatható eredménynek kell születnie, amelyről a csapat azonnal visszajelzést
kap – tehát szükség esetén módosítani is gyorsan lehet.
E-közmű
|
---|
Egy 2013-as
jogszabály értelmében készítette el a Lechner Tudásközpont azt az elektronikus
nyilvántartást, amelybe a közműszolgáltatóknak fel kellett tölteniük saját
hálózatukra vonatkozó adatokat. Ötféle közműről (hírközlés, vízvezeték,
csatorna, elektromos áram, földgáz) van szó, országosan több száz
szolgáltatóval. Egy idén év elején hatályba lépett jogszabály-módosítás az
építkezésekhez kapcsolódó közműegyeztetési folyamatokat is erre az elektronikus
nyilvántartásra helyezte. Az építtetőnek idén július 1-től nem kell egyesével
egyeztetnie a területileg illetékes közműszolgáltatókkal. Az e-közmű
rendszerben kitölti a szükséges űrlapokat, amelyek továbbítódnak a szolgáltatók
felé, és az engedélyeket is elektronikus formában kapja meg. |
Végül fontos
jellemzője a scrum módszertannak a szerepkörök határozott elkülönítése. A
csapat vezetője a product owner, aki nem feltétlenül informatikus, hanem a
megrendelői, felhasználói oldal képviselője. A product owner feladata a cél
szem előtt tartása, jelszava a „do the right thing”. A csapat tagjai – akik
között egyaránt ott vannak a rendszertervezők, a fejlesztők, a tesztelők és a
dizájnerek – felelnek azért, hogy a munkát jól csinálják. Végül a harmadik szerepkör
az úgynevezett scrum master, akinek a „do it faster” a felelőssége. Az ő
feladata, hogy a csapat tagjai minden segítséget megkapjanak a munkájukhoz,
szükség esetén közvetít a csapat tagjai között, konfliktushelyzeteket old fel
–
éppen ezért nem árt, ha van jó adag pszichológusi vénája is.
Rögös úton
A Lechner
Tudásközpontban nem akartak nagyot markolni, ezért csak egyetlen, jelenleg az
e-közművet fejlesztő csapatra vezették be a scrum szerinti működést. Külső
tanácsadó segítségét is igénybe vették a tranzícióhoz, ezt mindenképpen
hatékonyabbnak érezték, mintha a leendő csapattagokat elküldték volna egy
gyorstalpaló tanfolyamra.
Kezdetben
meglehetősen komoly belső ellenállást kellett legyőzni, ismeri el Both András.
Kezdődött azzal, hogy a tipikusan magányos farkasként dolgozó fejlesztőket
kirángatták a saját kis zugaikból és összeültették másokkal, akik talán más
szervezeti egységhez is tartoztak a cégen belül. Nehezen indult be a
kommunikáció is. Nem értették a csapattagok, miért kell annyit találkozni,
miért kell mindig elmondani, mit és hogyan csináltak, milyen gondjaik vannak.
Zavarónak hatott a transzparencia is, vagyis hogy minden nap be kell számolni
az előrehaladásról – nincs olyan, hogy valaki a két hétre kiadott feladatot az
utolsó két napon csinálja meg (nyilvánvalóan nem működik, mert mi van a csapat
többi tagjával, akik szintén ugyanazon a terméken dolgoznak). Nem volt világos
számukra a scrum master feladata sem, aki szemmel láthatóan nem dolgozott
(hiszen nem írt kódot) – de akkor mit keres a csapatban?
Más jellegű
problémákkal szembesültek a vezetőség, a belső megrendelői oldal részéről.
Nekik is el kellett sajátítaniuk a módszertan alapjait, mert tőlük is másféle
hozzáállást igényelt a scrum. Az elkészített funkciólistából már nem a megrendelő,
hanem a csapat becsüli meg, mennyit bír el, persze először azt fejleszti, ami
a legkevesebb „fájdalommal” jár és a legnagyobb üzleti értékkel kecsegtet.
A scrum alapszabályai
|
---|
A módszertan legfontosabb elemei, szabályai három témakörbe oszthatók.
1. Szerepkörök
– Product owner
– Scrum master
– A csapat
2. Események
– Planning
– Review (Demo)
– Retrospective
– Daily stand-up
3. Artifaktumok
– Product backlog
– Sprint backlog
+1 szabály: Működő szoftver verzió |
„Meg kellett értetni a menedzsmenttel, hogy mostantól nem a sürgős
feladatok kapnak prioritást, hanem a fontosak. Abban is más lett a működés,
hogy nem adhatnak a csapatnak másik feladatot, amíg meg nem csinálták az
előzőt. Nem engedjük, hogy szétforgácsolják az erőket a különféle projektek
között, mert szétesik a rendszer” – mutat rá egy fontos aspektusra a szakember.
Minden jó, ha jó a vége
Both András a
kezdeti nehézségek és a termelékenység átmeneti visszaesése ellenére teljes
sikernek értékeli a scrum módszertan bevezetését. Nem is azt tartja a
legnagyobb eredménynek, hogy fél év alatt sikerült megvalósítani egy komoly,
országosan több száz szolgáltató által használt, számos belső közigazgatási
kapcsolódással rendelkező rendszert. (Bár mint mondja, önmagában már az is
eredmény, ha egy szoftver határidőre elkészül.)
Sokkal
fontosabbnak érzi, hogy a csapat tagjai elégedetten végzik a munkájukat és
szívesen dolgoznak a scrum módszertan szerint. „Amennyire berzenkedtek az
elején, most már mindenki azt mondja, a világ legjobb dolga, hogy összeültettük
őket, és együtt dolgoznak. A munkakapcsolatból emberi kapcsolatok lettek, az
emberek már ebédelni is együtt járnak. Az egyik fő cél amúgy is az volt, hogy
a
kollégák jobban érezzék magukat a munkájukban, mert az elégedett dolgozó
minőségi munkát végez” – emel ki egy fontos szempontot az infokommunikációs
igazgató.
A közös munka
a hatékonyságot is növelte. Nincsen olyan pont, ahol megcsúszhat a projekt,
mert mindenki tud mindenről, és segíteni is képes, ha szükséges. Minden
pillanatban van működőképes szoftververzió, a megrendelői visszajelzés pedig
folyamatos, így a végeredmény is az lesz, amit a leendő felhasználók
elképzeltek.
A bevezetés
legnagyobb dicséretének mégis azt tartja Both András, hogy a scrumot a
szervezet más részeiben is alkalmazni akarják. Az informatikán belül egy másik
csapat – látva az eredményeket – magától kezdte el használni a módszertan
elemeit. „Még nem végeztek a tranzícióval, de már az is sokat számít, hogy
csapatban dolgoznak és nem kell párhuzamosan tíz különféle feladattal
foglalkozniuk.”
A tervek
szerint a Lechner Tudásközpont informatikai szervezetében hamarosan minden
munkatárs csapatban fog dolgozni, és minden projektnek meglesznek a maguk
agilis módszertan szerint előírt szereplői, ahol ez indokolt.