Arra már csak az idősebb főinformatikusok emlékeznek rendszergazda korukból,
hogy a vállalati számítástechnika hőskorában 3–4 emberre jutott egy számítógép,
amelyet, ugye, a titkárnő használt a főnökök intelligens diktafonjaként különböző
fogalmazványok beírására.
Azóta nagyot fordult a világ, ma már a felhasználók informatikai érdeklődése,
tudása sokkal nagyobb, mint régen, s a főnökök is mobiltelefonnal, táblagéppel
rohangálnak.
Beépült az informatika
A végfelhasználók lassan hozzászoktak ahhoz, sőt természetessé vált számukra,
hogy a magánéletükben saját maguk intézzék „it-beszerzéseiket”, végezzék a letöltéseket,
a telepítéseket, sőt egyre többen képesek otthoni hálózat kialakítására is. Rendszeresen
használják az internetet: online szolgáltatásokat vesznek igénybe, ha szükségük
van rájuk, e-boltban vásárolnak, közösségi életet élnek. S mindez nem bonyolult
dolog – még okostelefonon, tableten sem.
Ahhoz is hozzászokott a felhasználó, hogy ha valamilyen alkalmazásra van szüksége,
ami például megkönnyíti vagy komfortosabbá teszi napi tevékenységét, akkor ezt
az alkalmazást egy-két perc alatt meg tudja vásárolni, le tudja tölteni egy online
alkalmazásüzletből – hívja fel a változásokra a figyelmet Rónai Balázs, a folyamatinformatikával foglalkozó Abesse Zrt. vezérigazgatója.
Megváltozott a vállalat szervezeti élete is, különösen a válság és negatív hatásai
uralták a főnöki szobákban folyó tárgyalásokat. Ennek eredményeként a pénzügy
„átvette a hatalmat” a cég felett, aminek egyik mellékhatásaként azonnal megvágták
a költségvetést. Ekkor derült ki, hogy a dolgok működnek kevesebből is, így nincs
szükség többletforrásra. A „fűnyíró elv” természetesen nem kímélte az informatikát
sem. A cio rákényszerült arra, hogy alaposan átvizsgálja az összes üzemeltetési
és keretszerződését, ami meg is tett a megfelelő mértékű költségcsökkentés kíséretében.
A pénzügyesek intézkedéseinek másik következménye az volt, hogy drasztikusan
csökkentek vagy megszűntek a beruházások. A legjobb esetben is fontossági sorba
kellett állítani az igényeket. Nyilván a sor elejére inkább az üzlethez közel
álló projektek kerültek. Az it csak akkor kerülhet szóba, ha szorosan kapcsolódik
egy fontos üzleti projekthez. Nem véletlen, hogy a Gartner azt prognosztizálja,
hogy 2016-ig az it-üzemeltetési büdzsék további 5 százalékkal fognak csökkenni.
Az elvett pénzt pedig átcsoportosítják innovációs, illetve közvetlen üzleti hatással
bíró projektekre.
A kreatív végfelhasználó
Ilyen körülmények között az informatikára fogékonnyá vált felhasználónak nincs
más hátra, mint kreatívvá kell válnia. Ugyanakkor nem csak pénz kérdése a dolog,
beleszól a folyamatmenedzsment is. A vállalati folyamatok legfontosabb 20 százaléka
annyira fontos, hogy minden erőforrást felemészt. A többi folyamat meg támogatás
nélkül marad.
Ha a folyamatok, workflow-k automatizálása egyszerűbb lenne, akkor a maradék
80 százalék is könnyebben kaphatna támogatást. Akár a végfelhasználók is képesek
lehetnének erre. Sőt a kritikus 20 százalék folyamatainak támogatása is egyszerűsödne,
így itt is erőforrások szabadulnának fel.
Jó hír, hogy van megfelelő eszköz, amellyel a felhasználó létre tudja hozni saját
folyamatait, a napi ügyek elintézését dinamikusan támogató alkalmazásait. Ha a
cég korábban (mondjuk egy soa-projekt keretében) a háttérrendszereit szolgáltatásokon
keresztül elérhetővé tette, akkor még több lehetősége nyílik a végfelhasználóknak.
Ezeket a szolgáltatásokat ugyanis már elérhetővé lehet tenni a végfelhasználók
számára is értelmezhető formában, tulajdonképpen a felhasználói felület elemeiként.
Ez alapvetően változtathatja meg a céges alkalmazásokról alkotott fogalmainkat.
Például, amikor a háttér-erp-ben ott vannak a számlainformációk, s ha a felhasználónak
amúgy van azokhoz hozzáférési joga, össze tud kattintgani magának egy olyan folyamatot,
amely megmutatja a főbb számlainformációkat. Ez a hagyományosnál 4–8-szor gyorsabban
fejleszthető, a háttérrendszerrel teljes mértékben integrált dinamikus alkalmazás
pedig bekerülhet egy céges repositoryba, ahonnan bárhol elő lehet venni, ahol
szükség van rá.
Paradigmaváltás
Azzal, hogy a magánéletében is kütyükkel járkáló, otthon házi rendszergazdaként
funkcionáló vállalati felhasználó végül is a cégnél sem csinál egyebet, mint kedvenc
alkalmazásokat próbál kreálni, egy csomó gondot levesz az informatika válláról.
Megfelelő eszköz birtokában ugyanis ő maga fejleszti le a szükséges appot, s nem
jár a rendszergazda, ne adj’ isten, a főinformatikus nyakára.
Van azonban másik oldala is az éremnek. Azzal ugyanis, hogy a cio-tól eltűnnek
a szabadon használható források, eltűnik a hatalom is. Ennek visszaszerzéséért,
megtartásáért meg kell küzdenie, újra ki kell érdemelnie a bizalmat. Egy darabig
meglesz az a hatalma, hogy nemet tudjon mondani a dinamikus alkalmazások elterjedésére,
de valószínűleg csak ideig-óráig.
Ennél már a végfelhasználók, üzleti döntéshozók maguk is jobban képesek megítélni
azt, hogy valami lehetséges-e informatikailag. A cio jobban teszi tehát, ha élére
áll annak, aminek úgysem lesz képes ellenállni. Olyan ez, mintha annak próbálna
ellenállni, hogy a vezér az okostelefonját vagy a tabletjét a szervezetének ügyintézése
közben is használja.
Nem szabad elfelejteni azt sem, hogy a felhő alapú informatika korszakának küszöbén
állunk, és a legtöbb gyártónak megjelenik az ajánlata felhőszolgáltatásként is.
Ebben a korszakban a céges it-től megrendelni valamit vagy megvenni szolgáltatásként
a felhőből, valós döntési lehetőséggé fog válni. Ma még egy cio paradigmaváltással
elkerülheti a fenyegető hatalomváltást, amikor az it-t érintő döntések tömege
végérvényesen átkerül a felhasználói oldalra.