Munkaerő-fejlesztés

Charaf Hassan, BME VIK
Charaf Hassan, BME VIK
Forrás: ITB
Átállás a távoktatásra a BME VIK-en

Tíz nap alatt tíz évnyi fejlődés zajlott le

Sikeresen vette a távoktatásra való átállást a BME Villamosmérnöki és Informatikai Kara (VIK). És bár a mostani lépéseket a kényszer szülte, a dékán már látja a pozitívumokat is, azokat a változásokat, amelyek egyébként csak hosszú évek alatt mentek volna végbe.

Tíz nap – ennyi állt a BME és a többi felsőoktatási intézmény rendelkezésére, hogy a félév közepén átszervezzék az oktatást, és átálljanak a távolléti képzésre. Az egyetemek bezárását március 11-én, szerdán jelentették be. A rákövetkező két napra rektori szünetet hirdettek, az utána következő hétre pedig előre hozták a tavaszi szünetet – így jött ki a tíz nap, ami alatt mindent meg kellett oldani.

„Nem is maga a feladat volt a legnagyobb kihívás, hanem annak hirtelensége”, mondta az ITBUSINESS március végi podcastjában Charaf Hassan, a BME VIK dékánja. „A távoktatásban rejlő lehetőségeket amúgy is ki akartuk próbálni, de csak fokozatosan. Most kényszerpályára kerültünk, de az eddigi tapasztalatok fényében úgy látom, hogy sikeresen helyt álltunk, és olyan rendszert hoztunk létre, amelyre a későbbiekben is büszkék lehetünk.”

 

Két csatornát használva

Már a puszta számok is jól érzékeltetik a feladat nagyságát: a BME-t közel 21 ezer hallgató látogatja, akiknek több mint tíz százaléka külföldi, valamint a magyar mellett angol és német nyelven is folyik a képzés. A technikai hátteret tekintve nem a nulláról kellett indulni, hiszen az egyetemen már korábban is működtek oktatástámogató rendszerek, mint például a Moodle. Ehhez kellett további, a távoktatás tényleges lebonyolítását lehetővé tévő eszközöket rendszerbe állítani. Az idő szorításában szóba sem jöhetett saját rendszer fejlesztése, hanem már meglévő elemekből rakták össze az architektúrát. Szerencsére mindent igénybe tudtak venni a felhőből, ami egyszerűsítette a kiépítést.

Az egyetem alapvetően a Microsoft Teams mellett tette le a voksát. Ez a felsőoktatási intézmények részére biztosított Office 365 előfizetés részeként ingyenesen elérhető minden dolgozó és hallgató számára. Emellett a VIK-en még a Cisco WebExet is az ajánlott platformok közé tettük, részletezte a technikai alapokat a dékán. Ugyanakkor egyetlen más szoftver használatát sem korlátozták; ha egy oktató megbeszéli a csoportjával, akkor nyugodtan használhat Skype for Businesst, Zoomot vagy bármi mást.

Az egyetem számára a VIK fejlesztői írták meg azt a szoftvert, amely a meglévő kurzusok alapján automatikusan létrehozta a csoportokat a Teamsben és azokhoz hozzárendelte a hallgatókat – ezt manuálisan nem lehetett volna megcsinálni ennyi idő alatt. Március 11-e előtt a Teams-használat gyakorlatilag nulla volt az egyetemen – most már (március 30-i adatok) 8414 aktív csatorna és több mint 16 ezer aktív felhasználó van, akik egy hét alatt 72 ezer chatüzenetet váltottak egymással.

A megoldandó feladatok között volt a két kiválasztott platform létszámkorlátjának átlépése. A Microsoft Teamsben 250, a Cisco WebEx-ben alapesetben 200 fő egy-egy találkozó maximális létszáma, miközben a VIK-en nem ritkák a több száz fő számára tartott előadások. A Teams esetében ezt úgy oldották meg, hogy a Microsoft jóvoltából a kar kapott 25 darab Live Event licencet, amellyel egyidejűleg 10 ezer fő számára lehet közvetíteni az előadást. Ennek főpróbája március 20-án volt, amikor Charaf Hassan több mint 2500 hallgató számára tartott dékáni tájékoztatót („inkább én égjek be, mint a kollégák, ha valami nem sikerül”), de a visszajelzések maximálisan pozitívak voltak. Ugyanaznap volt még három 200 fős WebEx közvetítés is, és azok is hibátlanul sikerültek. Még aznap este a Cisco amerikai központjában aktiválták az új licenceket is, így már a WebEx-en is lehet 1000 fős eseményeket szervezni.

Charaf Hassan kiemelte a két szoftvergyártó rugalmasságát. A Microsoft ingyen bocsátotta a kar rendelkezésére a Live Event licenceket, mint ahogy a Cisco is térítésmentes hozzáférést és technikai támogatást is biztosít a WebEx használatához.

Távoktatás számokban a VIK-en
– 5200 hallgató (13 százalékuk külföldi)
– 369 oktató
– 873 kurzus, ugyanennyi Teams csoport
– ebből 550 saját tantárgy, a többit más karok hallgatóinak tartják
– eddig 545 felhasznált WebEx account

Mindenre van megoldás

A távoktatáshoz választott módszer alapvetően a tantárgy jellegétől függ. A BME-n a félévre kiadott órarend szerint folyik a képzés. A legkisebb változás talán az előadásokban van. Ezeket az órarendben meghirdetett időpontban, élőben tartják az oktatók a bejelentkezett hallgatóknak, akár több száznak is egyszerre. A szoftvereknek köszönhetően természetesen nem csak az előadó látszik, hanem az általa bemutatott prezentáció is.

A maximum 35 fős gyakorlatok is élőben mennek. Ha a tanárnak óra közben kell a táblára írnia, akkor vagy digitális táblát, vagy webkamerával közvetített hagyományos whiteboardot ,vagy a WebEx Boardot használják. A gyakorlat interaktívan zajlik: a hallgatók a chatablakban kérdeznek, a tanár pedig időnként megáll a magyarázatban, és válaszol a kérdésekre.

A legnehezebben a laborgyakorlatok „oldhatók meg” távoktatásban, ezek a kiscsoportos foglalkozások arra szolgálnak, hogy a leendő mérnökök és informatikusok fizikai eszközökkel, a hardverekkel is közvetlen kapcsolatba kerüljenek. Kiváltásukra az egyik lehetőség, hogy a laborvezető végzi, és közvetíti a méréseket, az adatokat bediktálja, és kiosztja a feladatot a hallgatóknak. Ők élőben kérdezhetnek az oktatótól, majd az óra végén elkészítik a jegyzőkönyvet, beküldik, és azt osztályozzák. „Tisztában vagyunk azzal, hogy ez nem ideális módszer, de a helyzet most ezt teszi lehetővé. Éppen a laborok miatt szerintem a műszaki tudományokat nem lehet teljesen egészében a távolról oktatni, de a mostani kényszerhelyzetben így tudjuk a legtöbbet kihozni a lehetőségeinkből”, tette hozzá a dékán.

 

Kényszer szülte lehetőségek

Az elmúlt hetek a megfeszített munka mellett sok pozitívumot is hoztak, összegezte a tapasztalatokat Charaf Hassan. A kollégák lelkesen álltak át az új oktatási módszerekre, igyekeztek a megváltozott körülményekhez igazítani előadásaikat, prezentációikat, még beszédmódjukat is. Jól vizsgázott a technika is, nem volt fennakadás a tanításban, nem maradt el előadás, gyakorlat. „Folyamatosan monitorozzuk az alkalmazott rendszerek használatának gyakoriságát, minőségét, megbízhatóságát, gyűjtjük és értékeljük a hallgatók visszajelzéseit a hallgatói képviselet bevonásával. A legnagyobb pozitívum talán mégis az, hogy rövid idő alatt óriásit sikerült előrelépni a távoktatásban. Korábban is voltak már erre törekvések, de most tíz nap alatt tíz évet fejlődtünk, technikában és módszerekben is. A kollégák között kifejezetten élénk eszmecsere bontakozott ki a tapasztalatokról, mindenki igyekszik a legtöbbet kihozni ebből a helyzetből. Akármikor is tér vissza az élet a normál kerékvágásba, az már nem ugyanaz a kerékvágás lesz”, tette még hozzá a VIK dékánja.