Karrier

Budapest–Bamako rali
Budapest–Bamako rali
Forrás: ITB

Afrikában, négy keréken

Aki nem légkondicionált busszal szereti járni a világot, annak a Budapest–Bamako ralin indulni sem hajmeresztő ötlet.

Nincs olyan digitális térkép, amelyik pontosan mutatná Afrika változó úthálózatát (már ha éppen van út egyáltalán), de azoknak, akik Budapestről Bamakóba indulnak, mégis szükségük van navigációs készülékre. A Budapest–Bamako rali résztvevőinek már csak azért is, mert az itiner csupán az érintési pontok koordinátáit adja meg. S minthogy a mobiltelefon-hálózat sem mindenütt elérhető, cb-rádió nélkül sem ajánlatos útnak indulni – meséli Garai András, a Gallicoop marketingigazgatója, aki idén egy Mitsubishi L300-as 4×4-es mikrobusszal teljesítette a távot, negyedmagában.

Budapest–Bamako rali
Budapest–Bamako rali

A Budapest–Bamako ralin túra kategóriában a versenyidőt nem, csak a pontok érintését ellenőrzik, ezért gyakorlatilag bárki bármilyen autóval nekivághat. Persze az autóba vetett bizalom nem mindig elég: idén Mauritánia és Mali határán az összes kocsiból mindössze négy jutott át saját erőből. Sokakat a versenytársak vontattak vagy a hadsereg mentette ki őket a homokból, másoknak – amikor a műholdas navigáció már nem segített – a helyiek mutattak irányt.

A Párizs–Dakart megjárt szerelő jóvoltából védőrácsokkal, megerősített futóművel ellátott Mitsubishi meglehetősen fapadosnak, de elég kitartónak bizonyult. Olyannyira, hogy a csapat meg sem állt vele a befutónál: a 7600 kilométeres táv után – Szenegált és Gambiát érintve – még másfél hónapig zötykölődtek Budapestig.

„Ha rajtam múlt volna, inkább repülőjegyet váltottam volna” – emlékszik vissza a 16000 kilométernyi ráadás kényelmetlenségeire Garai András, aki hátizsákos turistaként bő tíz éve járja a világot, s megszokta már a kényelmetlenségeket.

A Budapest–Bamako rali azonban nem csak az autókról és az autóvezetőkről szól; van egy humanitárius vonala is. Minden résztvevő, lehetőségeihez mérten, ajándékokat, adománycsomagokat visz magával. Nem kell nagy dolgokra gondolni: Afrika egyes vidékein elképesztően nagy kincsnek számít a lázcsillapító gyógyszer, a papír, a ceruza, a golyóstoll is. Az L300-as-ból apránként kerültek elő ilyesféle ajándékok, az Országos Mentőszolgálat viszont igazi vagyont hagyott Afrikában: a mentőautót.

Bár a nem csekély nevezési díjért cserébe semmi egyebet nem adnak a szervezők, csak egy szájbarágós, turistáknak való itinert, vannak, akik idén ötödszörrehatodszorra indultak el Mali fővárosába.

Ha jövőre is indulnak, Garai András és társai már biztosan nem az L300-assal mennek, és nem is hozzák haza a járgányt, inkább repülőjegyre cserélik.