Technology

na_ki_fogja_a_botkormanyt_.jpg
Forrás: US Air Force

Mesterséges intelligencia a pilótaülésben

Az amerikai légierő próbaképpen mesterséges intelligenciát ültet a másodpilóta helyére teherszállító gépein. A technológia hamarosan más gépeken is megjelenhet.

Az MI alapú pilóta úgy viszonyul az eddig megszokott robotpilótákhoz, mint ahogy a fejlett önvezető funkciók az egyszerű tempomathoz az autókban – állítja saját fejlesztésű technológiájáról a bostoni Merlin Labs. A rendszer nemcsak arra képes, hogy tartsa a beállított magasságot és sebességet, esetleg végrehajtsa az előre betáplált manővereket, hanem aktívan be tud avatkozni a repülőgép irányításába, és képes reagálni a nem várt helyzetekre, illetve kommunikálni is tud az irányítótoronnyal.

A cég július közepén jelentette be, hogy együttműködésbe kezd az amerikai légierővel (US Air Force), hogy annak C-130J Super Hercules teherszállító repülőin (ilyen látható a nyitóképünkön) teszteljék a rendszert. Ha a megoldás beválik, kiválthatja az egyik pilótát, és annak feladatait elvégezheti a kapitány felügyelete alatt. Ennek révén lehetővé válna, hogy a rendes esetben két fős személyzettel repülő gépeken csak egy pilóta teljesítsen szolgálatot. A Merlin Labs reményei szerint a kisebb, egyfős gépek akár személyzet nélkül is repülhetnek majd a rendszer segítségével.

Külön előnye a Merlin Pilotnak, hogy utólag is beilleszthető gyakorlatilag bármilyen repülőgépbe. A rendszer alapvetően egy szoftver, amely ugyanazokat az információkat kapja meg, mint a humán pilóta, csak éppen nem a műszerekről olvassa le az adatokat, hanem közvetlenül a szenzoroktól kapja meg azokat. A repülőgép típusától függően különféle interfészeken keresztül tud beavatkozni annak működésébe és irányítani a gépet. Itt sem kell a botkormányt fognia, hanem egyenesen az elektromos vezérlőegységeknek adhatja ki a parancsokat. A régebbi típusoknál, amelyek még nem elektromos vezérlésűek (nem fly-by-wire rendszerűek), szükség lehet fizikai beavatkozó elemekre, szervókra és aktuátorokra is.

Kulcskérdés, hogyan tud együttműködni majd a gépi és az őt ellenőrző humán pilóta. Ennek pontos módját még kutatják, de például egy tableten az ember mindig láthatná, éppen mit csinál gépi kollégája, és ha nem tetszik neki, amit művel, azonnal átveheti az irányítást. Arra is felkészítik a rendszert, hogy kommunikáljon a légiirányítással. Ráadásul nemcsak előre elkészített paneekből tudja összerakni a válaszait, hanem gépi tanulással felkészítették arra is, hogy az emberéhez hasonló válaszokat adjon.

A rendszer működéséhez természetesen légihatósági engedélyekre is szükség van. A Merlin Labs jelenleg az amerikai FAA-val és az új-zélandi Civil Aviation Authorityval (CAA-val) dolgozik együtt, hogy gépi pilótája megkapja a működési engedélyt. (Utóbbival azért, mert a szigetországban Cessna Caravan tehergépekkel fogják tesztelni a rendszert.)