Ipar 4.0

Audi_Hungaria_SCC.jpg
Forrás: Audi Hungaria

Gyorsítósávban a kompetencia: Ipar 4.0, chiphiány, háború és az ember az autógyártásban – az egyik meghatározó hazai szereplőnél jártunk

A több ezer négyzetméteren elterülő, tizenkétezer embert foglalkoztató és több mint negyven millió motort legyártott győri Audi gyár ismét a megújulás útjára lépett a Shared Competence Center (SCC) továbbfejlesztésével. Ennek apropóján gyárlátogatásra indultunk, ahol az autógyár első embereit arról kérdeztük, miként birkóznak meg a chip- és felvezetőhiánnyal, a háború okozta ellátási nehézségekkel, a pandémia fel-felerősödő hullámaival, és a jövő autójának víziója sem maradt felvázolatlanul.

Az Audi Hungaria közel 30 éves motor- és járműgyártó tapasztalata mellett egyre nagyobb hangsúlyt fektet a munkatársak kompetenciáira épülő szolgáltatások fejlesztésére, amelyeket az egész Volkswagen Konszern számára nyújt. Az elsősorban a Műszaki Fejlesztés, pénzügy, IT, beszerzés és logisztika területéhez kapcsolódó szolgáltatások beépülnek az ügyfelek értékláncába, segítségükkel a folyamatok és a tevékenységek egységesebbek és hatékonyabbak lehetnek, és a szinergiákat is növelni lehet a konszernen belül. Az SCC ezt a feladatott hivatott betölteni, az ide tartozó területek pedig már ma is közel 800 munkatársat foglalkoztatnak.


„A járműipar átalakulási folyamata megköveteli üzleti modellünk alkalmazkodóképességét, mellyel a megváltozott keretfeltételek mellett biztosíthatjuk vállalatunk további sikereit és jövőképességét. Az Audi Hungaria mindig munkatársai magas szintű szaktudására épített, amelyet a gyártó tevékenységeken túl további szolgáltatások terén is felépített. Vállalatunk amellett, hogy a Volkswagen Konszern termelési hálózatának meghatározó szereplője, széles szolgáltatási portfóliójára építve kompetenciaközpontként járul hozzá a Volkswagen Konszern sikereihez. A kompetenciaközpontunkban összpontosuló magas szintű és szerteágazó tudás egyedülállóvá tesz minket a Volkswagen Konszernben, és új üzleti modellt teremtve biztosítja az Audi Hungaria hosszú távú sikerességét. Célunk a jövőben továbbra is a valós hatást kiváltó, hosszú távú üzleti sikerek elérése és kommunikálása”, mondta Dr. Patrick Heinecke, az Audi Hungaria pénzügy, IT, beszerzés és compliance területekért felelős igazgatósági tagja.

Hatodik sebességbe váltó autóipar a hiánygazdaság közepén?

Az autógyártás már csaknem három éve komoly kihívásokkal néz szembe. Először a pandémia, majd az azzal összefüggő félvezető és chiphiány nehezítette a gyártási folyamatokat, majd a februárban kirobbanó, az ellátási láncokra, az értékesítésre, a globális gazdaságra komoly hatást gyakorló orosz-ukrán háború.

Dr. Patrick Heinecke saját tapasztalatait megosztva arról beszélt, hogy az Audi és a konszern részei kiállták a próbát, a jelenlegi háborús helyzetből fakadó nehézségek megoldására pedig külön-külön munkacsoportok létrehozásával reagáltak. A globális környezeti tényezőktől függetlenül a szakember az autóipar egyéb kihívásait is felvázolta, meglátása szerint az elektromos hajtás, a termelés digitalizációja, az ESG-szabályozás azaz az Environmental, Social és Governance szavak rövidítéséből összeálló, fenntarthatóságot sürgető keretszerendszer határozza majd meg a jövő éveket.

Ami az Ipar 4.0-át illeti, az Audi győri gyárában is van rá példa. „A termelést szeretnénk még hatékonyabbá tenni, amihez a digitális iker technológia nagyon komoly lehetőségeket nyújt, hiszen hatékonyabbak lehetünk az ügyfélkapcsolattartáshoz fűződő folyamatokban, és a gyártáson belüli folyamatok is gyorsulni tudnak. A jövőben is a termelés digitalizációja lesz fókuszban a győri gyárban és a konszernben is”, mondta Dr. Patrick Heinecke.

A gépek karbantartását előre jelző mesterséges intelligencia megoldások és a próbapályába épített 5G használatán túl számtalan területen jelennek meg a diszruptív megoldások. Mégis a mostani esemény középpontjában is az ember és az emberi kompetencia került, nem véletlenül.

Meddig ül még ember a volán mögött?


„Egészen biztos, hogy az Ipar 4.0-ban egyre nagyobb teret kap a robotizácó, az viszont kérdés, hogy miként tudjuk azokat az esszenciális emberi kompetenciákat és komplexitásokat leképezni a folyamatok elejéről a végéig, amelyekre ténylegesen csak az emberi agy képes”, mondta Németh Kinga, az Audi Hungaria személyügyért és szervezetért felelős új igazgatósági tagja.

Hozzátette, hogy az Audinál is elkerülhetetlen az Ipar 4.0 alkalmazása, lévén, hogy világvezető márkáról van szó. „Minden egyes folyamatunkban megjelenik az automatizáció és azok a modern technológiák, amelyek egyszerűsítik a termelést, modularizálják a terméket, ezáltal csökkentve a gyártási időt. Így tényleg az a nagy kihívás, hogy az adott esetben felszabaduló munkaerő, milyen kompetencia mentén és milyen feladatokban tud fejlődni. Nem véletlen, hogy a kompetencia center egyre inkább fókuszba került”, egészítette ki.

Ami pedig a jövő autózását illeti, a rövid és mindenki számára egyértelmű válasz az önvezetés volt, ami az új, egyelőre kiaknázatlan, ám annál ígéretesebb üzleti területnek tűnik.