Gadget

iphone_1
Forrás: 123rf.com

Nem a hardver a legértékesebb az iPhone-ban

Az első iPhone 2007. június 29-én került forgalomba. Tizenöt évvel később az iPhone nélkülözhetetlen az Apple szoftverekkel, kiegészítőkkel és szolgáltatásokkal kapcsolatos stratégiájában. 

Az első iPhone csak egy méretben volt kapható, és a vásárlók egyetlen eldöntendő kérdése az volt, hogy 4 GB-os vagy 8 GB-os tárhellyel vegyék-e meg. Abban az időben egyeseknek az a volt szimpatikus, hogy egy iPhone-t hordozhatnak magukkal egy telefon és egy iPod helyett, mások számára pedig az, hogy az iPhone futurisztikusnak tűnt az érintőképernyője miatt. 

A Star Trektől kaptuk az érintőképernyőt


Az érintőképernyő a Star Trekben jelent meg, Michael Okuda vezető designer javasolta a „Next Generation” sorozathoz 1987-ben (!!), mert a korábbi, mechanikus forgatógombok és csúszkák sokba kerültek: túl gyakran eltörtek. A hátulról, festett papírlapokon át megvilágított plexilemezek sokkal olcsóbbak voltak, beváltak, több évadon keresztül kitartottak, hatásukra a vizuális „jelnyelv” az egész scifi-univerzumban meghonosodott, majd 2007-ben átköltözött a valóságba.

„A kezdetektől fogva az egyik legkülönlegesebb dolog az iPhone-nal kapcsolatban az volt, hogy a szoftvert, a szolgáltatásokat és a hardvert úgy akartuk ötvözni, hogy egy egyszerű, erőteljes, varázslatos élményt teremtsünk" - mondta Bob Borchers, az Apple termékmarketingért felelős alelnöke. 

Tizenöt évvel később az Apple nyolc különböző iPhone-modellt árul, amelyek közül öt az elmúlt 10 hónapban jelent meg. Az iPhone rengeteg színben, kivitelben, méretben és tárolási lehetőséggel kapható, amelyek ma már 1TB-nál is nagyobbak. És bár a képernyő az, ahol a legtöbb varázslat történik, már nem ez az iPhone fő vonzereje. 

Az elmúlt másfél évtizedben az iPhone meghatározó jellemzőinek súlypontja eltolódott a dizájnról és a hardveres adatokról. Ehelyett az iPhone és az iOS olyan Apple-szolgáltatások és funkciók kapujává vált, mint az iMessage, a FaceTime, a Siri, az Apple Music, az Apple Pay, a csúcsminőségű kamerák és olyan alkalmazások, mint az Uber, a TikTok, a Twitter és a WhatsApp. Jobb híján az iPhone lett a fotók, zenék, beszélgetések, ötletek, játékok, munkák, közösségi médiák, vásárlások, kulcsok alapvető tárolója. Az iPhone értéke így már nem a vasban, hanem az évtizedes tapasztalatban van.  

2022-ben az iPhone továbbra is túlmutat a karcsú fém- és üvegvázán. Olyan termékek gerincét képezi, mint az Apple Watch és az AirPods, és szerepet játszik majd a jövőbeli AR-szemüvegekben is. 

A Find My szolgáltatás, amely 2010-ben egy elveszett iPhone keresésére szolgáló eszközként indult, mára az Apple-eszközök és nagyjából minden olyan eszköz megtalálását lehetővé tevő hálózattá nőtte ki magát, amelyhez az Apple apró AirTag nyomkövetői csatlakoztathatók. 2021-ben az Apple Find My hálózata több százmillió készüléket tartalmazott, amelyek többsége iPhone volt. 

A nemrégiben frissített iPhone SE lehetőséget ad az Apple-nek arra, hogy elérhetőbbé tegye az iPhone-t. Ez az iPhone céliránya 2022-ben. Az SE egyébként az iPhone 8 testét az iPhone 13 üvegével és processzorával ötvözi. 429 dolláros (161 585 Forintos) árával jelenleg ez a legmegfizethetőbb módja annak, hogy az emberek Apple-élményeket szerezzenek. 

Az iPhone 15 év alatt mindenütt jelenvalóvá vált, és hozzájárult ahhoz, hogy az Apple közel 3 billió dolláros vállalattá nője ki magát. A telefon következő iterációja, amely nagy valószínűséggel az iPhone 14 nevet kapja, várhatóan idén szeptemberben jelenik meg. iOS 16 operációs rendszerrel és az Apple A sorozatú processzorának legújabb verziójával rendelkezik majd.