Technology

Ladislav Orenic, Fujitsu
Ladislav Orenic, Fujitsu
Forrás: Fujitsu
Vízió nélkül nem megy

A fenntarthatóság forradalma jön

A digitalizáció után a fenntarthatósági transzformáció lesz a következő tíz év vállalati stratégiáinak központi eleme, vallja a Fujitsu. A vállalat technológiai víziója is erre a feltevésre épül, mondta el nekünk Ladislav Orenic, a Fujitsu Platform üzletágának regionális vezetője.

– A globális informatikai gyártóknak számtalan bizonytalansági tényezővel kell manapság szembenézniük: súlyos a chiphiány, akadoznak az ellátási láncok, emiatt szállítási nehézségek alakulnak ki. A Fujitsu hogyan birkózik meg ezekkel a nehézségekkel?

– Jól látja, mi is ugyanazokkal a kihívásokkal nézünk szembe, mint mindenki az iparágban. Nekünk is óriási kihívást okozott Sanghaj vagy Sencsen hirtelen lezárása. Ugyanakkor a topvezetés is komoly figyelmet fordít arra, hogy megtaláljuk a legjobb válaszokat a mai és a jövőbeni kihívásokra. Ahhoz, hogy még hatékonyabban tudjunk alkalmazkodni a körülményekhez, idén tavasszal áramvonalasítottuk a szervezetet. Létrejött az úgynevezett Systems Platform részleg, amely két nagy üzletágra oszlik: az egyik a Network Business, a másik a Platform Business, amelyhez én is tartozom. Mind a kettő a teljes világra kiterjedően végzi a tevékenységét, és a világ minden táján minden részleg elkötelezett a szoros együttműködés mellett.

– Mit jelent a Platform Business a Fujitsu értelmezésében, hiszen a platform nagyon sok mindent jelenthet?

– Számunkra ez a vállalati informatika teljes egészét jelenti: a noteszgépeket, az asztali számítógépeket, szervereket, kijelzőket, tárolóeszközöket, az ezekhez tartozó infrastrukturális szolgáltatásokkal és integrált megoldásokkal. Ami nagyon fontos az átszervezés kapcsán, hogy az európai és a japán munkatársak a korábbinál sokkal szorosabbra fűzték a kapcsolatukat. A vezetés rendszeresen tart megbeszéléseket, így könnyebben tudunk megbirkózni a már említett kihívásokkal. A cél egyértelműen az, hogy agilisabbak legyünk, jobban tudjuk egységes csapatként dolgozni, gyorsabban hozzuk meg a döntéseket és hajtsuk végre azokat.

Része az agilitásnak, hogy közelebb vagyunk az ügyfelekhez. Húsz évvel ezelőtt még kifejlesztett valamit egy cég, majd megkereste, milyen piacon lehetne jól eladni. Manapság már fordítva működik: jól meg kell nézni, hogy mire van igény a piacon, mi az ügyfelek problémája, majd a technológia segítségével választ kell adni ezekre az igényekre. Az ügyfélközpontúság is része a Fujitsu idén megújított technológiai és szolgáltatási víziójának

– Mi ez a vízió, és miért van jelentősége?

– Szerintem rendkívül fontos, hogy minden vállalat rendelkezzen egy jól definiált küldetéssel, és fogalmazza meg a maga számára, hogy a bevételszerzésen kívül milyen céljai vannak. A Fujitsu célja, hogy fenntarthatóbbá tegye a világot azáltal, hogy a technológia segítségével bizalmat épít ki a társadalomban. Manapság még mindenki a digitális átalakulásról beszél, de nekünk meggyőződésünk, hogy a digitális transzformáción túl a következő tíz évben a fenntarthatósági transzformáció lesz az egyik legfőbb hajtóerő. A környezeti, üzleti és társadalmi fenntarthatóság a vállalati döntéshozók érdeklődésének homlokterébe kerül, és egyre inkább befolyásolni fogja a döntéseket.

Nekünk ez nem annyira újdonság, mert a Fujitsunál mi már évtizedek óta így gondolkodunk. Már régen is figyeltünk az új számítógépek fejlesztésénél, hogy miként csökkenthető az áramfogyasztás, hogyan lehet javítani a levegő áramlását a gépen belül, hogy kevesebbet működjön a ventilátor, hogy csak néhány példát említsek.

Az általunk megvalósítani kívánt világ három fő jellemzővel rendelkezik: emberközpontú; összekapcsolt; és adatvezérelt. Erre épül rá az a négy technológiai vízió, amely szerintünk a következő tíz évben kulcsfontosságú lesz: a határok nélküli világ; a dinamikus ellenálló képesség (reziliencia); a felfedezés forradalma; és a bizalom mindenben.

– Tudna ezekről egy kicsit bővebben beszélni?

– Kezdjük a határok nélküli világgal! Az intelligens, gyors hálózatok lehetővé teszik mindenki számára, hogy összeérjenek a fizikai és digitális élmények. Az ilyen hálózatokra épülő intelligens szolgáltatások pedig az emberi élet minden területén javíthatnak, az oktatástól kezdve az egészségügyig.

A dinamikus ellenálló képesség a közeljövő bizonytalanságaira készít fel minket. Digitális ikreket nem csak a gyártósorokból, hanem gazdasági ágazatokból, városokból is létre lehet hozni, a valós idejű adatokat felhasználva pedig modellezhetőek lesznek akár a tervezett, akár a nem tervezett változások. Ha pedig ismerjük a várható kimenetelt, könnyebben tudunk is tenni a megelőzéséért.

A felfedezés forradalma magáért beszél: az egyre erősebb számítógépek és a mesterséges intelligencia korában könnyebb és gyorsabb lesz új hipotéziseket felállítani, kísérletezni és kiértékelni az eredményeket, vagyis óriási mértékben felgyorsulhat az innováció. A bizalmat pedig technológiával lehet megvalósítani: bíznunk kell az adatokban, a másik ember személyazonosságában, a tranzakciókban.

– Mindez jól hangzik, de azért ezzel ellentétes jelenségeket láthatunk a világban. Egymással szemben álló táborok jönnek létre, a közvélemény pedig egyre kevésbé bízik a tudományban, a technológiában vagy éppen a politikusokban.

– Ha egy-egy ország ki is zárja magát a nemzetközi közösségből, vagy a többiek zárják ki, attól még a többi kapcsolatban marad egymással. És még ha feszült is két ország viszonya, attól még sok szálon kapcsolódnak egymáshoz. Ami pedig a bizalmat illeti, a technológia, például a mesterséges intelligencia kiválóan alkalmas arra, hogy az ember számára értékelje az információt, segítsen számára eldönteni, hogy mi hamis, és mi nem, és így tegye hatékonyabbá a döntéshozatalt.

– A Fujitsu nemrégiben mutatta be uScale megoldását. Mi ennek a lényege?

– Egyre több vállalat akarja élvezni a felhő kínálta előnyöket, elsősorban a rugalmasságot anélkül, hogy a publikus felhőbe kellene feltöltenie az adatait. Az IaaS-szolgáltatások, mint a Fujitsu uScale is, ötvözik a felhő és a saját adatközpont előnyeit. Felmérjük a felhasználó jelenlegi igényeit, valamint fejlesztési terveit, arra rászámolunk mintegy 20 százalékot, és az annak megfelelő kapacitású infrastruktúrát letelepítjük az adatközpontjába. Ő viszont csak a ténylegesen használt kapacitás után fizet, havi díjas konstrukcióban, nem kell előre, CAPEX-ből kifizetnie a rendszert. A rendelkezésre álló kapacitás erejéig növelheti-csökkentheti a felhasználást, és ha már kezd kifogyni a tartalékból, mi bővítjük az infrastruktúrát.

– Miben különbözik a Fujitsu uScale a piacon lévő hasonló ajánlatoktól?

– Nagyon sok szolgáltatás érhető el hozzá, de azok pont úgy, ahogy a felhasználó szeretné. Az alapcsomagban a hardveren kívül csak kevés szolgáltatás van – de nem is kell érte fizetni, mint sok más gyártó esetén, amikor a szolgáltatást akkor is meg kell vennie az ügyfélnek, ha nincs rá szüksége. Mi kevesebbel indulunk, és megadjuk az ügyfélnek a szabadságot, hogy eldöntse, mire van szüksége. A Fujitsu által kínált szolgáltatások mellett ráadásul viszonteladó partnereink is betehetik a mixbe saját szolgáltatásaikat, ezzel is bővítve az ügyfelek rendelkezésére álló lehetőségeket.